W 2021 roku świat zaczął się masowo szczepić przeciwko wirusowi SARS-CoV-2., Wielka Brytania opuściła Unię Europejską, Twitter na stałe zawiesił konto Donalda Trumpa, po 14 latach istnienia portal naszaklasa.pl został oficjalnie zamknięty, Lewandowski znowu nie otrzymał Złotej Piłki, a sąd w Kalifornii po 13 latach uwolnił Britney Spears spod kurateli ojca i jego współpracowników. Wiele działo się także w świecie branży marketingowej. Tiktok zaczął być postrzegany jako skuteczne narzędzie, a nie tylko fabryka lol-contentu, e-commerce zdominował wszystkie branżowe artykuły, webinary oraz konferencje, a praca zdalna w wielu organizacjach wpisała się w ich DNA.
Po raz kolejny postanowiłem zapytać prelegentów poprzednich edycji Golden Marketing Conference o to co z ich perspektywy było wiodącym trendem ostatnich 12 miesięcy w marketingu.
Marta Burchard
Customer Success Specialist, VERSEO
„Świadomość korzyści długofalowego działania świadomości i unikalności wartości marki. Coraz częściej słyszało się o big picture pozycjonowania marki oraz o budowaniu społeczności przez komunikat nie “cos sprzedajemy”, a “czym się kierujemy” oraz “co tobie dajemy”. Jest to prawdopodobnie efekt niepewności i płytkich relacji spowodowanych pandemią. Dobrze przekazana świadomość marki zdobywa zaufanie nie tylko podczas jednorazowego zakupu, ale przyczynia się do tworzenia całej więzi i lojalności klienta.”
Wojciech Grzegorzyca,
Communications Specialist, GAMESET
„Patrząc na marketing przekrojowo, zawsze trudno jest wskazać jeden najistotniejszy trend. Niemniej jednak według mnie jednym z tych najbardziej dostrzegalnych w 2021 roku były działania na pograniczu marketingu i CSR. Oczywiście to trend obecny w branży marketingowej od dawna, jednak w 2021 roku jeszcze bardziej zyskał na znaczeniu. Wynika to oczywiście z uwarunkowań społecznych, politycznych i gospodarczych. Włącznie z globalną pandemią, która wybuchła rok wcześniej i skłoniła marki do wprowadzenia zmian w swoich strategiach komunikacji. Zarówno w 2020 roku, jak i w 2021 roku jeszcze bardziej zauważalne stało się to, że coraz więcej marek angażuje się nie tylko w tematy związane z ekologią, ale także podkreśla swoją tolerancyjność, wspiera mniejszości, promuje odpowiedzialność społeczną, a nawet edukuje swoich konsumentów. Życzyłbym sobie jednak, żeby działania te nie wynikały tylko z chłodnej kalkulacji, ale z prawdziwej odpowiedzialności społecznej, wpisanej w wartości tych firm.”
Piotr Bucki,
Wykładowca, szkoleniowiec, BUCKI PRO
„Waham się między dwoma. Jeden to Lead with Brand Purpose. Drugi to Elevate Customer Experience. Oba koncentrują się wokół klienta – choć precyzyjniej mogę powiedzieć, że wokół człowieka. Pierwszy reprezentują marki, które zrozumiały, że mają odpowiedzialność i mogą przewodzić swoim plemionom realizując cele biznesowe (tak, zarabiać!) i jednocześnie stawiać na cele intencjonalne (szczerze realizowane w praktyce wartości). Ten drugi to pełna koncentracja na doświadczeniu klienta. Choć znów raczej powiedziałbym „doświadczeniu człowieka”. Dlaczego? Bo w obu przypadkach chodzi o budowanie trwałej, szczerej, transparentnej relacji z drugim człowiekiem. Takim, na którego nie patrzy się tylko przez pryzmat konwersji, zysku i zasobności portfela. Takim, z którym się chce zmieniać świat. Oba te trendy, to echo tego, o czym już w 2018 pisali badacze w Edelman Earned Brand Report. To odpowiedź na rosnącą grupę Belief Driven Customers – ludzi, którzy portfelem głosują na marki, z którymi czują wspólnotę wartości.„
Michał Karolczyk
Strategy Director, Partner, numbers & intuition
„Niewątpliwie dało się zauważyć dużą chłonność biznesu na wiedzę w zakresie nowych form obecności marek i sprzedaży produktów online. Był to czas kontynuacji przyspieszenia w digitalizacji dla wszystkich – zarówno tych doświadczonych, którzy poczuli konieczność ekstrapolacji swoich działań na nowe kanały, jak i nowicjuszy, których wcześniejsza niechęć do cyfry okazała się być bolesnym błędem.„
Aleksander Cierniewski,
CEO, SEMCORE
„Zdecydowanie personalizacja – odnoszącą się zarówno do oferty skierowanej do klienta, jak i kontaktów z nim, a więc wszelkich działań w zakresie komunikacji, głównie poprzez wykorzystywanie marketing automation i big data, np. do tworzenia spersonalizowanych ofert w wyszukiwarkach i profilowanego e-mailingu.
Wzrost znaczenia e-commerce w ostatnim czasie wpłynął na wzrost oczekiwań użytkowników co do tego kanału. Klienci mają coraz większy wybór i już nie tylko cena jest głównym czynnikiem decydującym o zakupie.
Według badań przeprowadzonych przez firmę Accenture 91% konsumentów twierdzi że jest bardziej skłonna do zakup produktów marek, które prezentują oferty i rekomendacje, dostosowane do ich potrzeb, z kolei aż 74% konsumentów odczuwa frustrację, gdy komunikat nie jest dopasowany do ich potrzeb.
To pokazuje jak ważne jest budowanie person dla naszego biznesu, badanie ich potrzeb, oczekiwań, problemów z jakimi się borykają, wszystko po to by jak najlepiej dotrzeć do naszych Klientów i sprawić, że utożsamią się z naszą marką i naprawdę uwierzą, że nasz produkt/usługa jest w stanie im pomóc.”
Bartłomiej Tomczyk
SEO Specialist, DevaGroup
„Rok 2021 można podsumować jako czas precyzyjnego marketingu wideo. Widać to bardzo dobrze na dwóch płaszczyznach. Z jednej strony, po wymuszonej rewolucji roku 2020, w końcu nauczyliśmy się skutecznie wykorzystywać potencjał webinarów i konferencji online. Fakt, że rok wcześniej z konieczności przenieśliśmy praktycznie wszystkie wydarzenia do internetu, przełożył się na powstanie eventów, które z założenia funkcjonują online i raczej nie trafią do świata offline. Dzięki temu, jako eksperci w swoich branżach, możemy trafiać bezpośrednio do zainteresowanych tematem, dając im kolejną formę kontaktu z nami. Druga strona tego trendu to wzrost znaczenia mikroinfluencerów, którzy najczęściej korzystają właśnie z wideo. Przygotowując kampanie marketingowe nie poszukujemy już widoczności ogólnej, którą można zyskać dzięki influencerom i celebrytom o największych zasięgach. Stawiamy raczej na osoby trafiające do konkretnego profilu odbiorców, możliwie najbliższego grupie docelowej naszej oferty. Ten trend z pewnością będzie się utrzymywał w kolejnych latach, gdyż jest naturalnym przykładem optymalizacji – chcemy pojawiać się tam, gdzie nasi potencjalni klienci.”
Dagmara Kokoszka-Lassota
Digital Marketing Lead, SOCJOMANIA
„Moim zdaniem ten 2021 można śmiało nazwać rokiem miłości do Tik-toka i rolek. 🙂 Nie bez powodu Instagram wprowadził własne Reels widząc ogromny potencjał w tych krótkich, często zabawnych filmikach wzorowanych na Tik-tokowych.”
Dominika Bucholc
Marketing & Sales Specialist, BILOT
„Pandemia dobitnie pokazała, że kluczowymi czynnikami w obecnym świecie jest człowiek i technologia. Zatem nikogo nie powinien dziwić tegoroczny wzrost popularności marketplace, a kiedy to świat IT rozrastał się dzięki pandemii i przenoszeniu dosłownie wszystkiego do internetu , w cieniu commerce pojawiał się humanizm. Gra na emocjach widoczna była nie tylko w każdej kampanii społecznej, ale także w wielu komercyjnych działaniach. To trendy, które przez jakiś czas na pewno pozostaną jeszcze z nami.”
Joanna Kwiatkowska
Co-Founder | Head of E-commerce, KUBOTA S.A.
„Niesłabnącym trendem pozostaje CSR, czyli koncepcja zakładająca łączenie działań biznesowych z angażowaniem się w działania prospołeczne. Spójność między tymi obszarami jest obecnie najlepszym sposobem na dążenie do zbudowania silnych relacji zarówno z otoczeniem zewnętrznym, jak i wewnątrz firmy. Wzajemne zaufanie, jasne relacje, przejrzyste działania oraz wyraźne deklaracje marki są odpowiednimi fundamentami do budowania biznesu, czy uzyskiwania tak ważnej, w sposób mocno organiczny, przewagi konkurencyjnej.
Jednym z najważniejszych tematów branży marketingu online w 2021 r. są wdrożone oraz planowane zmiany w polityce cookies. Dla przykładu – działania Apple zmierzają, jak firma zapewnia, do większej ochrony prywatności użytkowników. Najbardziej radykalnym manewrem z punktu widzenia reklamodawców było wdrożenie “App Tracking Transparency Framework” (ATT). Po aktualizacji iOS 14, użytkownicy Apple są pytani o to, czy zezwalają na śledzenie ich aktywności czy nie. Opcja opt-in tracking ma zastosowanie we wszystkich aplikacjach App Store. Google natomiast zapowiada, że przestanie obsługiwać pliki cookie w 2022 roku, co znacznie ogranicza możliwość ich wykorzystywania do reklamy behawioralnej, remarketingu i analityki działań e-Commerce’owych czy marketingowych.”
Karolina Kawulka
Senior SEM Specialist, DevaGroup
„W Google Ads była to automatyzacja. Dodatkowo: szeroko pojęte zmiany w analityce internetowej i zbieraniu danych. Najważniejszy temat to nowa wersja Google Analytics 4. Narzędzie, które ujrzało światło dzienne jeszcze w 2020 roku, ale to właśnie przez ostatnie 12 miesięcy mogliśmy go odkrywać i uczyć się. Głównie na szkoleniach i webinarach online, ale zdarzały się już wydarzenia stacjonarne, które pozwoliły nam poczuć się jak przed pandemią. Wracając jednak do analityki, to kolejnym ważnym punktem są zmiany w systemie iOS 4, które wpłynęły na mierzenie oraz przetwarzanie konwersji z piksela Facebooka, w tym: optymalizację, targetowanie i raportowanie kampanii. Ogólnie temat uzyskiwania zgód i śledzenia użytkowników w witrynach czy aplikacjach odegrał duże znaczenie, a to jeszcze nie jego ostatnie słowo i sporo będzie się działo w tym temacie.”
Łukasz Sokołowski,
Digital Brand Manager, CITI HANDLOWY
„W mijającym roku na wyróżnienie zasługują duże kolaboracje twórców i marek.
Przykład Ekipy i niewątpliwy sukces lodów Koral czy współpraca Maty z firmą McDonalds’s są przykładem, że obecnie nie wystarczy zatrudnić osoby publicznej do reklamy, ale należy uczynić go „współtwórcą” produktu. To trend, który nabrał rozpędu w 2021 i będzie kontynuowany w 2022 r.„
Maciej Martowicz
#CoachSamoZło, LinkedIn Specialist
„W mojej opinii w 2021 roku nastąpił bardzo dynamiczny rozwój w social sellingu w B2B poprzez Linkedin i i inne social media , oraz Tik Tok stał się poważnym narzędziem dla B2B
2021 to rok, w którym firmy zrozumiały, że muszą stać się wydawcami treści. Rok zdominował content marketing, inbound marketing, social selling i budowanie marek osobistych na Linkedin.”
Magdalena Sprawka
Specjalista ds. komunikacji
„Dwa trendy wielu ostatnich lat, które w 2021 roku na dobre zadomowiły się w marketingu – wideo i mikroinfluencerzy.
Wideo to najefektywniejsza forma komunikacji, nic nie przekaże tyle, ile może przekazać nawet krótki, dobrze wykonany (!) filmik. Wiedzą już o tym marki, twórcy i agencje – w tym roku content wideo to szerokie spektrum, od krótkich i zabawnych tiktoków, przez klasyczne, wieloczęściowe kampanie reklamowe i vlogi, aż po streamy i edukacyjne live’y influencerów i live shopping. Kto chociaż nie spróbował wideo w tym roku, niech pierwszy rzuci kamieniem 😉
Z kolei mikroinfluencerzy stali się nieodłącznym elementem content marketingu. Spadające wskaźniki zaufania do marek i rozpoznawalnych postaci, pandemia, potrzeba utożsamiania się z twórcą “takim jak ja”, poszukiwanie w sieci naturalności i wartościowych rekomendacji od specjalistów sprawiły, że mikroinfluencerzy święcili w tym roku triumfy. Można wymieniać wiele cech mniejszych twórców, które sprawiają, że zarówno markom, jak i odbiorcom ten typ współpracy odpowiada bardziej – łatwiejszy kontakt, możliwość interakcji, bliższe relacje, większe zaufanie, przekaz niosący wartości edukacyjne obok sprzedażowych i zaangażowana społeczność – to wszystko klucze do sukcesu!”
Marek Gonsior
Founder, MARKETERS
„Pandemia bardzo zmieniła świat, w tym świat marketingu. Wielu z nas zredefiniowało swoje podejście do życia, zaczęło przykładać większą wagę do wartości i celowości podejmowanych działań. To w konsekwencji przełożyło się kryteria dokonywanych wyborów, również w kontekście marek i produktów. Oczywiście naiwnym byłoby myślenie, że jakość i cena produktu stały się nieistotne, niemniej odnotować należy, że brand purpose zdecydowanie zyskał na znaczeniu. Zwracanie uwagi na cel biznesowej egzystencji i rzeczywistą wartość wnoszoną w życie konsumentów uważam za jeden z kluczowych trendów 2021 roku.”
Leszek Lewandowicz