By wciąż skutecznie docierać do docelowych odbiorców, musisz wiedzieć, co dzieje się w e-commerce i działaniach promocyjnych online. W tym celu poznaj najnowsze trendy w marketingu i zaplanuj ich wykorzystanie w swojej strategii marketingowej.
1. Trend w marketingu: Rozszerzona rzeczywistość
Pamiętasz sukces gry Pokemon Go? To jeden z przejawów wykorzystania rozszerzonej rzeczywistości. Obecnie stosuje się ją nie tylko w grach na telefon, ale także w marketingu. Trend ten prawdopodobnie będzie się stale rozwijał nie tylko w 2022 roku, ale i w następnych latach. Po rozwiązania z zakresu rozszerzonej rzeczywistości już teraz sięgają:
- marki modowe, które dla klientów tworzaą wirtualną przymierzalnię ubrań w zaciszu własnego domu,
- marki kosmetyczne, które umożliwiają wirtualne dopasowanie makijażu do twarzy (Sephora),
- sklepy meblowe, które umożliwiają wirtualne przeniesienie pokoju na ekran komputera i dopasowanie do niego odpowiednich mebli, akcesoriów czy dodatków (Ikea).
2. Trend w marketingu: Q-commerce
Klienci w internecie od zawsze byli niecierpliwi – nie chcą czekać długo na załadowanie strony ani na dostarczenie produktów. Obecnie jednak właściciele biznesów e-commerce stają przed jeszcze większym wyzwaniem – dostarczeniem przesyłki tego samego dnia. W to zapotrzebowanie wpisuje się trend, który już święci triumfy na Zachodzie, a powoli pojawia się także i w Polsce. Jest to q-commerce, inaczej określane jako quick commerce. Jest to model sprzedaży w internecie, w którym sprzedawca dostarcza zamówione produkty w jak najkrótszym czasie, na przykład w ciągu godziny od ich zamówienia przez klienta. Na rozwój trendu q-commerce z pewnością wpłynęła pandemia koronawirusa – odbiorcy wolą dokonać bezpiecznych zakupów w internecie z dostawą do domu, niż samodzielnie robić zakupy w zatłoczonych marketach. Przykładami firm zajmujących się dostawą zakupów spożywczych prosto pod drzwi są Frisco czy Glovo. To jednak nie wszystko, ponieważ coraz więcej marketów, takich jak Auchan, Carrefour czy Spar również oferuje dostawę lub możliwość zamówienia zakupów z odbiorem w punkcie. Wszystko dzieje się szybko i wygodnie, co docenia coraz szersza grupa konsumentów. Trend ten będzie się z pewnością rozwijał w 2022 i następnych latach, być może obejmując inne gałęzie sprzedaży w inernecie.
3. Trend w marketingu internetowym: Live commerce, czyli sprzedaż na żywo
Live commerce, to nowy trend w marketingu i sposób na wzrost sprzedaży przez internet, który zyskuje popularność nie tylko w krajach Europy Zachodniej, ale i w Polsce. Live commerce to transmisja na żywo, w trakcie której osoba prowadząca (influencer, przedsiębiorca, celebryta lub osoba prywatna) oferuje różne produkty na sprzedaż, pozostając w stałej interakcji z odbiorcami. Trend ten narodził się najpierw w Chinach, a obecnie rozwija się także w Europie i pojawia się w trakcie transmisji live na Instagramie, platformie YouTube czy Facebooku. Live commerce stanowi zatem nowoczesną formę tradycyjnych telezakupów, niegdyś tak popularnych w telewizji. Z czego wynika ten nowy trend marketingowy? Prawdopodobnie z nastawienia użytkowników na osobistą interakcję, autentyczność i bezpośredniość przekazu. Równie dużym zainteresowaniem jak transmisje live cieszą się webinary, w trakcie których można kupić produkt, dostęp do usługi czy wygrać zniżkę na zakupy.
4. Trendy w marketingu: Rosnące znaczenie Influencer marketingu
Z nastawieniem użytkowników na autentyczność i bezpośredniość interakcji wiąże się kolejny trend w marketingu w internecie. Jest to stały wzrost znaczenia influencer marketingu. Najlepsi influencerzy na Instagramie czy YouTube już teraz podpisują sześciocyfrowe kontrakty na współpracę z markami, a w najbliższych latach czeka nas wzrost rynku mikroinfluencerów. Są to influencerzy, którzy mają mniejszą grupę odbiorców, ale są to odbiorcy zaangażowani, którzy naprawdę ufają influencerów i faktycznie korzystają z jego polecenia. Ten marketingowy trend również wiąże się z oczekiwaniem autentyczności – użytkownicy tracą chęć zaangażowania, gdy influencer staje się “słupem reklamowym” i przyjmuje wszystkie propozycje reklamowe, nie zastanawiając się, czy są one dobre dla konsumentów, warte polecenia i czy pasują do tworzonego przez influencera contentu. Mikroinfluencerzy zyskują na znaczeniu zwłaszcza w obliczu rosnącego problemu robotów w mediach społecznościowych, które budują sztuczny ruch.
5. Trend w marketingu: Sztuczna inteligencja i machine learning
Sztuczna inteligencja już od dłuższego czasu rozszerza możliwości w świecie marketingu internetowego, ale w ciągu najbliższych kilku lat zobaczymy wykładniczy skok w zakresie możliwości tej technologii. Wyrazem tego trendu są następujące zmiany w obszarze sprzedaży w internecie:
- Coraz częściej w obsłudze klienta będziemy spotykać roboty, które są coraz inteligentniejsze i lepiej rozumieją zapytania użytkowników.
- Być może Google rozszerzy możliwość wykorzystania sztucznej inteligencji w obszarze płatnych form promocji Google Ads (już teraz machine learning jest wykorzystywany w kampaniach inteligentnych).
- Być może w przyszłości roboty przejmą powtarzalne zadania w zakresie tworzenia treści (email marketing, marketing poprzez wiadomości w mediach społecznościowych).
- Machine learning i sztuczna inteligencja już dziś są wykorzystywane do personalizacji w internecie, a trend ten będzie się pogłębiał i rozwijał, by zapewnić użytkownikom jak najlepsze wrażenia (UX).
6. Trend w marketingu: Drony i roboty jako dostawcy produktów
To już się dzieje – w Szwecji czy Korei Południowej za dostawę towarów odpowiadają drony i roboty. Pozwala to ograniczyć koszty ludzkiej pracy, a ponadto dotrzeć do obszarów oddalonych od miejskich aglomeracji. Być może ten trend i takie rozwiązania wkrótce pojawią się także w innych krajach Europy i w Polsce.
7. Trend w marketingu: Wsparcie lokalnego biznesu
Mimo intensywnego rozwoju sprzedaży w internecie coraz więcej klientów decyduje się na wsparcie lokalnych biznesów, które działają w sposób bardziej ekologiczny i zrównoważony. To jeden z widocznych trendów na najbliższe lata w marketingu internetowym i tradycyjnym. Co więcej, lokalne sklepy stacjonarne mogą częściowo przenieść się do internetu dzięki rozwojowi modelu sprzedaży q-commerce. Tylko sklep znajdujący się w pobliżu może zrealizować zamówienie w mniej niż godzinę, a to szansa dla niewielkich sklepów z artykułami spożywczymi, owocami, warzywami itp.
8. Trend w marketingu: Zrównoważony rozwój
Coraz częściej konsumenci zwracają uwagę na to, co kupują i od kogo. Dla świadomych klientów istotne jest etyczne pochodzenie produktów, ekologiczny materiał i opakowanie oraz jak najmniejszy ślad węglowy. Odpowiedzią na rosnącą świadomośc i wymagania klientów jest trend w marketingu, w którym producenci i sprzedawcy:
- zapewniają ekologiczną wysyłkę, np. używając mniej plastiku (kartony z odzysku, papierowe taśmy klejące),
- oferują próbki i gratisy do zamówień, ale tylko na prośbę zamawiającego (klient, któremu zależy na ograniczeniu generowania śmieci, może zrezygnować z dodatków do zamówienia),
- wskazują, skąd pochodzą materiały na produkty i w jaki sposób są pozyskiwane,
- prezentują, z czego wynika całkowity koszt produktu, z podziałem na koszt produkcji, marżę, koszty podatkowe itp.
9. Trend w marketingu internetowym: Rosnące znaczenie ochrony prywatności
Coraz częściej mówi się o ochronie danych użytkowników w internecie, a biznes online przygotowuje się na świat bez plików cookies. Wyrazem tych zmian jest m.in. nowa wersja Google Analytics w postaci Google Analytics 4, która ogranicza pozyskiwanie danych o użytkownikach. Już teraz przeglądarki Firefox oraz Safari blokują pliki cookies firm trzecich. Prędzej czy później w tym samym kierunku pójdzie środowisko Google – jak na razie takie działania planowane są na 2023 rok (przesunięcie z 2022). Co oznacza dla marketerów rezygnacja z plików cookies? Trend ten sugeruje, że już teraz należy przygotować się na mniejszy zakres danych o klientach i inwestycję w influencer marketing oraz marketing omnichannel. Ograniczenie wykorzystywania plików cookies oznacza bowiem mniejsze możliwości personalizacji i optymalizacji reklam względem preferencji użytkowników.
10. Trend w marketingu: Angażowanie pracowników w działania promocyjne marki
Badania przeprowadzone przez PWC (źródło: https://www.pwc.com/us/en/advisory-services/publications/consumer-intelligence-series/pwc-consumer-intelligence-series-customer-experience.pdf) wykazały, że 46% konsumentów porzuca markę, jeśli jej pracownicy nie mają odpowiedniej wiedzy. Te badania znajdują odzwierciedlenie w rzeczywistości – coraz więcej firm rozumie, że pracownicy są twarzą marki, i dba o budowanie długofalowych relacji z klientami zarówno w sektorze B2B, jak i B2C. Co zrobić, by Twoja firma była o krok przed konkurencją, a Twoi pracownicy faktycznie stanowili podstawę sukcesu sprzedażowego? Upewnij się, że członkowie Twojego zespołu:
- rozumieją Twoją misję i wierzą w nią tak samo jak Ty,
- wyznają te same wartości, co Ty i Twoja firma,
- są szczęśliwi w pracy, a to szczęście przekłada się na kontakty z klientami i efekty sprzedażowe oraz marketingowe.
Szczęśliwy zespół to aktywny i zaangażowany zespół. By go jednak stworzyć, musisz zacząć traktować pracowników jak swoich najcenniejszych klientów. Dzięki temu będą chcieli mówić i pisać o Twojej marce, np. poprzez wpisy w mediach społecznościowych, tworzenie treści na firmowy blog czy udział w działaniach z zakresu personal brandingu.
Najnowsze trendy w marketingu. Podsumowanie
Chcesz pozyskiwać nowych klientów? Samo posiadanie strony firmy lub sklepu nie wystarczy. By sprzedawać na konkurencyjnym rynku, musisz się wyróżnić i spełniać rosnące oczekiwania swoich klientów. Jeśli będziesz stale śledził trendy, podążał za nimi i wdrażał je w swojej firmie, masz szansę na zbudowanie strony, która generuje dobry współczynnik konwersji.
Chcesz wiedzieć więcej o najnowszych trendach w marketingu internetowym i tradycyjnym? Szukasz informacji o live commerce i q-commerce? Swoją wiedzę możesz pogłębić w trakcie Golden Marketing Conference, która odbędzie się 21 i 22 kwietnia w Sali Ziemi w Poznań Congress Center w Poznaniu oraz online. Na scenie wystąpi wielu znanych specjalistów znających marketing od podszewki (m.in. Janina Bąk, Piotr Bucki). Bilety na wydarzenie w formie stacjonarnej i zdalnej możesz kupić na stronie wydarzenia pod adresem https://goldenmarketing.pl/poznan/#bilety. Jeśli zdecydujesz się na uczestnictwo online, w cenie otrzymasz dostęp do prelekcji w trakcie transmisji, a także miesięczny dostęp do nagrań oraz certyfikat uczestnictwa.
Katarzyna Nowak
Specjalista ds. marketingu internetowego
widoczni