AKTUALNOŚCI

Sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe w marketingu internetowym – przykłady zastosowania

25 lutego 2022

Uczenie maszynowe to potężne narzędzie, które można wykorzystać do ulepszenia działań marketingowych i maksymalizacji efektów.

Co więcej, sztuczną inteligencję wykorzystuje samo Google, by gwarantować użytkownikom jak naklepsze wyniki wyszukiwania, dopasowane do ich intencji. Sprawdźmy, jak uczenie maszynowe i sztuczna inteligencja wspierają marketing internetowy i tradycyjny oraz obsługę klienta.

Sztuczna inteligencja stanowi symulację ludzkiej inteligencji i umożliwia maszynom (zwłaszcza komputerom) uczenie się oraz rozwiązywanie problemów i proponowanie rozwiązań na podstawie pozyskanych wcześniej danych. Jednym z elementów składających się na sztuczną inteligencję jest właśnie uczenie maszynowe. Jest to proces zbierania i analizy danych i proponowania na ich podstawie nowych rozwiązań. 

Uczenie maszynowe i sztuczna inteligencja – znaczenie w marketingu

Analityka, personalizacja, optymalizacja i automatyzacja to podstawy sukcesu w marketingu internetowym. Żadne z tych działań nie mogłoby jednak być efektywnie wykorzystane, gdyby nie uczenie maszynowe i sztuczna inteligencja w marketingu internetowym. Uczenie maszynowe w marketingu online wykorzystują:

  • wyszukiwarki (np. boty w procesie indeksowania stron przez Google i wyświetlania wyników wyszukiwania dopasowanych do zapytania), 
  • serwisy internetowe (np. YouTube czy Netflix, wyświetlający na stronie głównej filmy podobne do tych, które użytkownik wcześniej oglądał),
  • strony internetowe (poprzez chatboty),
  • narzędzia marketingowe (np. Google Analytics i inne narzędzia SEO),
  • web deweloperzy w procesie projektowania stron, ich interfejsów (UI) i doświadczeń użytkowników (UX),
  • specjaliści ds. optymalizacji konwersji,
  • specjaliści ds. marketingu internetowego w:
    • optymalizacji kampanii reklamowych Google,
    • e-commerce,
    • tworzeniu treści,
    • opracowywaniu strategii SEO,
    • e-mail marketingu,
    • marketingu w mediach społecznościowych.

Sprawdźmy, w jaki sposób wykorzystuje się uczenie maszynowe i sztuczną inteligencję w poszczególnych dziedzinach marketingu internetowego. 

Uczenie maszynowe w wyszukiwarkach internetowych

Nie ma wyszukiwarek internetowych bez uczenia maszynowego i sztucznej inteligencji. Przejawem ich zastosowania w wyszukiwarkach internetowych są różnego rodzaju algorytmy Google, takie jak RankBrain. Co więcej, uczenie maszynowe i sztuczna inteligencja umożliwiają:

  • lepsze zrozumienie intencje użytkowników,
  • zrozumienie zawartość i treść stron internetowych przez roboty Google,
  • rozumienie synonimów,
  • dopasowanie organicznych wyników wyszukiwania do lokalizacji użytkownika,
  • personalizację wyników wyszukiwania na podstawie analizy wcześniejszych zapytań użytkownika,
  • autouzupełnianie wyszukiwania i rozpoznawanie błędów (ortograficznych, literówek itp.),
  • przetwarzanie języka naturalnego (aktualizacja BERT),
  • wykorzystywanie wyszukiwania głosowego (komunikacja z asystentem Google).

Uczenie maszynowe i sztuczna inteligencja mają także wpływ na ustalanie rankingu reklamy Google Ads w sieci wyszukiwania oraz typów dopasowań słów kluczowych w reklamie Google. 

Sztuczna inteligencja i machine learning w pozycjonowaniu

Przykłady zastosowania machine learningu i sztucznej inteligencji w strategii pozycjonowania obejmują:

  • zastosowanie narzędzi do analizy i wyszukiwania słów kluczowych (Google Keyword Planner, Senuto, Ahrefs),
  • zastosowanie narzędzi do analizy i optymalizacji stron pod kątem technicznego SEO (Crazy Egg, NetPeak Software, DeepCrawl, Screaming Frog),
  • zastosowanie narzędzi ułatwiających tworzenie title i description i optymalizację innych meta tagów,
  • zastosowanie narzędzi do szybkiej analizy i oceny profilu linków zwrotnych (Ahrefs, SEMrush, MOZ).

Uczenie maszynowe w reklamie Google Ads

W Google Ads uczenie maszynowe i sztuczną inteligencję wykorzystuje się w:

  • strategii określania stawek i modelach płatności za reklamę (np. docelowy ROAS, maksymalizacja liczby kliknięć, ulepszone CPC – eCPC), 
  • kierowaniu reklam (np. na lokalizację, urządzenia, miejsca docelowe),
  • remarketingu, w tym remarketingu dynamicznego, który dopasowuje przekaz reklamowy do wcześniejszej aktywności użytkownika w witrynie,
  • kampaniach inteligentnych, które są automatycznie zoptymalizowane na podstawie wcześniej uzyskanych danych (inteligentna kampania produktowa, kampania inteligentna w sieci reklamowej),
  • formatach reklam (reklamy elastyczne, w których reklamodawca tworzy jedynie podstawy reklamy, takie jak nagłówek, grafika, treść, a system sam łączy je w taki sposób, by uzyskać jak najlepsze efekty). 

Uczenie maszynowe i sztuczna inteligencja w e-commerce i obsłudze klienta

Jak wykorzystuje się machine learning w e-commerce i obsłudze klienta? Istnieje szereg obszarów, których sztuczna inteligencja wspomaga proces przyjmowania i realizacji zamówień w sklepie internetowym. Są to:

  • wykorzystanie chatbotów do obsługi klienta )(np. do informowania o statusie realizacji zamówienia / wysyłki),
  • rekomendacje produktowe dla klientów (na podstawie ich wcześniejszej aktywności w witrynie e-commerce),
  • monitorowanie zachowań użytkowników na stronie sklepu (jakie treści czytają, w jaki sposób ruszają myszką itp.),
  • cross-selling i up-selling,
  • przewidywanie zachowań i zakupów użytkowników (czy klient dokona zakupu, czy z niego zrezygnuje, czy klient wróci do sklepu,
  • autouzupełnianie i rozpoznawanie literówek w wyszukiwarce w witrynie,
  • testy A/B – narzędzia do ich przeprowadzania mogą automatycznie, na podstawie pozyskanych wcześniej danych, zasugerować, jakie elementy witryny e-commerce warto przetestować, tworzyć, a także dopasowywać warianty do użytkowników (ich lokalizacji),
  • zarządzanie zapasami (algorytm podpowie Ci, jakie produkty należy uzupełnić na podstawie wcześniejszego zainteresowania nimi),
  • przetwarzanie i rozpoznawanie obrazu (klient przesyła zdjęcie produktu, a system przetwarza je i wyświetla szukany produkt; klient przesyła swoje zdjęcie i może sprawdzić, jak makijaż wygląda na jego twarzy lub ubranie na sylwetce),
  • zapewnienie bezpieczeństwa w witrynie (narzędzia, korzystające uczenie maszynowe, są w stanie identyfikować zachowania, które nie przypominają ludzkich ruchów, np. zbyt szybkie wypełnianie formularzy, otwieranie wielu stron w ciągu sekundy).

 

Jednym z najpopularniejszych obecnie rozwiązań z zakresu sztucznej inteligencji w e-commerce są chatboty. Użytkownicy cenią je za dostępność przez 24 godziny i możliwość uzyskania natychmiastowej odpowiedzi. Pamiętaj jednak, że dobry chatbot, który naprawdę może dobrze komunikować się z klientem, to duży wydatek.

Uczenie maszynowe i sztuczna inteligencja w content marketingu

Rozwiązania z zakresu uczenia maszynowego warto włączyć także w strategii content marketingu. Sztuczna inteligencja może wspomóc proces tworzenia treści na potrzeby stron i sklepów internetowych. Przykładem wykorzystania danych, analizowanych za pomocą AI, jest narzędzie Content Editor udostępnione przez Surfera. Po wpisaniu przez użytkownika określonej frazy kluczowej system tworzy szablon treści uwzględniający określone parametry treści. Ich zastosowanie ma sprawić, że treść będzie dopasowana do intencji użytkownika i znajdzie się na wysokich pozycjach w Google. Elementy treści analizowane przez algorytmy obejmują m.in,:

  • długość treści,
  • zawartość fraz kluczowych,
  • liczbę słów, nagłówków, akapitów i obrazów.

Dzięki uczeniu maszynowemu możesz także oferować klientom treści, które naprawdę ich interesują. Jeśli widzisz, że najpopularniejsze strony docelowe w Twojej witrynie to podstrony blogowe z rankingami i statystykami, przygotuj kolejny raport bazujący na twardych danych. Sztuczną inteligencję możesz także wykorzystać do:

  • analizy strony pod kątem duplikacji treści (narzędzie Siteliner),
  • poszukiwania inspiracji na treści,
  • analizy konkurencji pod kątem generowanych treści. 

W tym celu skorzystaj z narzędzi SEO, na przykład Semstorm. Narzędzie, na podstawie zebranych danych, wskaże Ci najpopularniejsze treści na stronach konkurencji, a te informacje pozwolą Ci usprawnić swoją strategię marketingu treści i przygotować jeszcze lepszy content.

 

 

Uczenie maszynowe w optymalizacji interfejsu stron oraz doświadczeń użytkowników

Uczenie maszynowe oraz sztuczna inteligencja mają także zastosowanie w projektowaniu stron, interfejsów witryn i aplikacji oraz doświadczeń użytkowników. By poprawić UX oraz ulepszyć UI, warto zastosować:

  • narzędzia, które analizują ruchy myszki użytkownika oraz przewijanie stron i wskazują obszary, które przyciągają uwagę (w tych obszarach należy umieścić kluczowe treść),
  • narzędzia umożliwiające przeprowadzenie testów A/B oraz testów wielowymiarowych.

Wykorzystaj także Google Analytics, w którym otrzymasz informacje o zachowaniach użytkowników na stronie.

Dzięki pozyskanym danym właściciele stron mogą:

  • zidentyfikować obszary strony, które zwiększają zaangażowanie użytkowników,
  • umieścić na stronie reklamy, które faktycznie angażują i zainteresują użytkowników,
  • poprawić rekomendacje produktów,
  • zwiększyć komfort użytkownika na stronie,
  • rozpoznać ścieżki zakupowe użytkowników i usprawnić drogę do konwersji.

 

Uczenie maszynowe i sztuczna inteligencja w email marketingu

Nie można pominąć uczenia maszynowego i sztucznej inteligencji w email marketingu. Jak pomaga ono w marketingu poprzez pocztę email? Ułatwia:

  • tworzenie treśći newsletterów, które będą zwiększał zaangazowanie i zwrot z inwestycji,
  • segmentację użytkowników według określonych parametrów (płeć, lokalizacja itp.),
  • określenie właściwego czasu na wysyłkę newslettera.

Przykładami narzędzi do automatyzacji email marketingu, które wykorzystują uczenie maszynowe, są Mailchimp, FreshMail czy Get response.

 

Podsumowanie

Uczenie maszynowe i sztuczna inteligencja maksymalizują efekty działań marketingowych. Wszystko dlatego, że usprawniają pracę, analizują dużą ilość danych w krótkim czasie i pozwalają automatyzować powtarzalne działania. Wykorzystanie uczenia maszynowego i sztucznej inteligencji we wszystkich działaniach marketingowych to nie przyszłość, ale teraźniejszość w marketingu internetowym.

 

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o machine learningu i sztucznej inteligencji w działaniach marketingowych, odwiedź tegoroczną edycję GMC, która odbędzie się w dniach 21-22 kwietnia 2021 w Sali Ziemi w Poznań Congress Center w Poznaniu. W trakcie wydarzenia będziesz miał okazję posłuchać prelekcji na temat machine learningu i AI w analityce, obsłudze klienta, SXO i UI oraz rozwoju e-commerce. Bilety na wydarzenie w formule stacjonarnej oraz online znajdziesz na stronie wydarzenia: https://goldenmarketing.pl/poznan/#bilety. W trakcie wydarzenia będziesz mógł uczestniczyć nie tylko w prelekcjach, ale także praktycznych warsztatach prowadzonych przez trenerów Akademii Widoczni.

 

Katarzyna Nowak 
Specjalista ds. marketingu internetowego
widoczni