AKTUALNOŚCI

Prawo w marketingu #1

9 grudnia 2020

🆕 Wraz z naszymi ekspertami z CORE Law Grzybowski & Pilc rozpoczynamy serię porad prawnych z zakresu marketingu.

Dziś będzie to #RTM W social mediach.

#FACEBOOK

➡ Do przeprowadzenia akcji nie możesz wykorzystywać prywatnych osi czasuużytkowników. Nie wymagaj od użytkownika,żeby sam napisał post na swojej osi czasu,udostępnił na niej post lubwrzucił zdjęciez konkursowym hashtagiem. Oczywiście użytkownicy mogą to robić samodzielnie i dobrowolnie. Ale Facebook nie akceptuje tego, aby stosować „zachęty” do takich działań, np. aby były one warunkiem udziału w konkursie.

➡ Nie możesz również wykorzystywać połączeń pomiędzy użytkownikiem i jego znajomymi, aby promować akcję albo zwiększać szanse użytkownika na wygraną. Nieprawidłowy będzie mechanizm „udostępnij post na osi czasu znajomego albo oznacz go, aby wziąć udział w akcji”. Jest to niezgodne z regulaminem Facebooka.

➡ Zamiast tego możesz zastosować mechanizm, w którym użytkownicy umieszczają treści (odpowiedzi na pytania, zdjęcia) na Twoim fanpage’u, zwłaszcza w komentarzu pod postem konkursowym.

➡ Akcja musi mieć swój regulamin. W regulaminie powinny znaleźć się zapisy o zwolnieniu Facebooka z odpowiedzialności za prawidłowe przeprowadzenie akcji oraz, że promocja nie jest w żaden sposób sponsorowana, popierana ani przeprowadzana przez Facebooka ani z nim związana.

#INSTAGRAM

➡ Przy organizacji akcji nie można błędnie oznaczać treści ani zachęcać do tego innych użytkowników. Nie wolno np. zachęcać innych osób do oznaczania się na zdjęciach, na których ich nie ma.
➡ Możesz stosować mechanizm „udostępnij nasze zdjęcie na swoim story (w relacji) i oznacz nasz profil” albo „w komentarzu do postu konkursowego odpowiedz na pytanie, a przy okazji możesz w poście oznaczyć swojego znajomego zachęcając go do udziału w konkursie”
➡ Zapraszanie do udziału w akcji poprzez oznaczanie znajomych w postach powinno być opcjonalne, a nie obowiązkowe dla wzięcia udział w akcji.
➡ W regulaminie akcji powinny również znaleźć się zapisy o zwolnieniu z odpowiedzialności i braku powiązań Instagrama z akcją.

#TIKTOK

➡ TikTok nie stawia praktycznie żadnych ograniczeń co do sposobu przeprowadzania działań marketingowych – wszelkiego rodzaju #challange są jak najbardziej OK.
➡ W serwisie standardowo zakazuje się udostępniania nagrań zawierających zwłaszcza treści o charakterze terrorystycznym, pornograficznym, brutalnym i drastycznym dotyczącym ludzi i zwierząt.

#YOUTUBE

➡ Akcja powinna mieć swój oficjalny regulamin, w którym dodatkowo powinien znaleźć się link do Wytycznych dla Społeczności YouTube oraz informacja, że nieprzestrzeganie tych wytycznych powoduje dyskwalifikację z udziału w akcji.
➡ Regulamin akcji powinien również wyraźnie zastrzegać, że właściciel serwisu nie sponsoruje, nie wspiera ani nie przeprowadza akcji.
➡ Nie możesz wymagać od uczestników przekazania praw do zgłaszanych (a więc również i nagradzanych) filmów. Jeśli planujesz akcję, w której w zamian za nagrodę zwycięzca ma przenosić na organizatora autorskie prawa majątkowe do zgłoszonej pracy, to taka akcja nie może być realizowana za pośrednictwem YouTube.