AKTUALNOŚCI

Prawo w marketingu #1

9 grudnia 2020

­čćĽ Wraz z naszymi ekspertami z CORE Law Grzybowski & Pilc rozpoczynamy seri─Ö porad prawnych z zakresu marketingu.

Dzi┼Ť b─Ödzie to #RTM W social mediach.

#FACEBOOK

Ô×í Do przeprowadzenia akcji nie mo┼╝esz wykorzystywa─ç prywatnych osi czasuu┼╝ytkownik├│w. Nie wymagaj od u┼╝ytkownika,┼╝eby sam napisa┼é post na swojej osi czasu,udost─Öpni┼é na niej post lubwrzuci┼é zdj─Öciez konkursowym hashtagiem. Oczywi┼Ťcie u┼╝ytkownicy mog─ů to robi─ç samodzielnie i dobrowolnie. Ale Facebook nie akceptuje tego, aby stosowa─ç ÔÇ×zach─ÖtyÔÇŁ do takich dzia┼éa┼ä, np. aby by┼éy one warunkiem udzia┼éu w konkursie.

Ô×í Nie mo┼╝esz r├│wnie┼╝ wykorzystywa─ç po┼é─ůcze┼ä pomi─Ödzy u┼╝ytkownikiem i jego znajomymi, aby promowa─ç akcj─Ö albo zwi─Öksza─ç szanse u┼╝ytkownika na wygran─ů. Nieprawid┼éowy b─Ödzie mechanizm ÔÇ×udost─Öpnij post na osi czasu znajomego albo oznacz go, aby wzi─ů─ç udzia┼é w akcjiÔÇŁ. Jest to niezgodne z regulaminem Facebooka.

Ô×í Zamiast tego mo┼╝esz zastosowa─ç mechanizm, w kt├│rym u┼╝ytkownicy umieszczaj─ů tre┼Ťci (odpowiedzi na pytania, zdj─Öcia) na Twoim fanpageÔÇÖu, zw┼éaszcza w komentarzu pod postem konkursowym.

Ô×í Akcja musi mie─ç sw├│j regulamin. W regulaminie powinny znale┼║─ç si─Ö zapisy o zwolnieniu Facebooka z odpowiedzialno┼Ťci za prawid┼éowe przeprowadzenie akcji oraz, ┼╝e promocja nie jest w ┼╝aden spos├│b sponsorowana, popierana ani przeprowadzana przez Facebooka ani z nim zwi─ůzana.

#INSTAGRAM

Ô×í Przy organizacji akcji nie mo┼╝na b┼é─Ödnie oznacza─ç tre┼Ťci ani zach─Öca─ç do tego innych u┼╝ytkownik├│w. Nie wolno np. zach─Öca─ç innych os├│b do oznaczania si─Ö na zdj─Öciach, na kt├│rych ich nie ma.
Ô×í Mo┼╝esz stosowa─ç mechanizm ÔÇ×udost─Öpnij nasze zdj─Öcie na swoim story (w relacji) i oznacz nasz profilÔÇŁ albo ÔÇ×w komentarzu do postu konkursowego odpowiedz na pytanie, a przy okazji mo┼╝esz w po┼Ťcie oznaczy─ç swojego znajomego zach─Öcaj─ůc go do udzia┼éu w konkursieÔÇŁ
Ô×í Zapraszanie do udzia┼éu w akcji poprzez oznaczanie znajomych w postach powinno by─ç opcjonalne, a nie obowi─ůzkowe dla wzi─Öcia udzia┼é w akcji.
Ô×í W regulaminie akcji powinny r├│wnie┼╝ znale┼║─ç si─Ö zapisy o zwolnieniu z odpowiedzialno┼Ťci i braku powi─ůza┼ä Instagrama z akcj─ů.

#TIKTOK

Ô×í TikTok nie stawia praktycznie ┼╝adnych ogranicze┼ä co do sposobu przeprowadzania dzia┼éa┼ä marketingowych ÔÇô wszelkiego rodzaju #challange s─ů jak najbardziej OK.
Ô×í W serwisie standardowo zakazuje si─Ö udost─Öpniania nagra┼ä zawieraj─ůcych zw┼éaszcza tre┼Ťci o charakterze terrorystycznym, pornograficznym, brutalnym i drastycznym dotycz─ůcym ludzi i zwierz─ůt.

#YOUTUBE

Ô×í Akcja powinna mie─ç sw├│j oficjalny regulamin, w kt├│rym dodatkowo powinien znale┼║─ç si─Ö link do Wytycznych dla Spo┼éeczno┼Ťci YouTube oraz informacja, ┼╝e nieprzestrzeganie tych wytycznych powoduje dyskwalifikacj─Ö z udzia┼éu w akcji.
Ô×í Regulamin akcji powinien r├│wnie┼╝ wyra┼║nie zastrzega─ç, ┼╝e w┼éa┼Ťciciel serwisu nie sponsoruje, nie wspiera ani nie przeprowadza akcji.
Ô×í Nie mo┼╝esz wymaga─ç od uczestnik├│w przekazania praw do zg┼éaszanych (a wi─Öc r├│wnie┼╝ i nagradzanych) film├│w. Je┼Ťli planujesz akcj─Ö, w kt├│rej w zamian za nagrod─Ö zwyci─Özca ma przenosi─ç na organizatora autorskie prawa maj─ůtkowe do zg┼éoszonej pracy, to taka akcja nie mo┼╝e by─ç realizowana za po┼Ťrednictwem YouTube.