AKTUALNOŚCI

Prawo w marketingu #2

11 grudnia 2020

WAŻNE KWESTIE PRAWNE PRZY ORGANIZOWANIU AKCJI – NIE TYLKO W SOCIAL MEDIACH

Budżet akcji musi uwzględniać też podatki. Niestety, nie ma jednego uniwersalnego sposobu rozliczania podatków od nagród wydawanych w akcjach. Czasami można zastosować zwolnienie podatkowe, ale najczęściej będzie trzeba zabezpieczyć w budżecie dodatkowe środki na zapłatę podatku za uczestników. Sprawy podatkowe często mają wpływ na mechanikę akcji. Mogą przesądzić o tym, czy w ogóle ją robimy. Dlatego warto o nich pomyśleć już na samym początku, a nie na końcu, gdy budżet został już zaakceptowany przez klienta.

Zadbaj o dobry regulamin akcji. Dobry, czyli taki, który przede wszystkim zabezpieczy Cię na wypadek reklamacji zgłaszanych przez uczestników. Kreatywność uczestników nie ma granic – fakt potwierdzony empirycznie! Niektórych błędnych decyzji nie da się już cofnąć, kiedy akcja wystartuje. Dlatego zgodnie z powiedzeniem: lepiej zapobiegać niż leczyć.

Nie pomijaj tematu danych osobowych. Projektując akcję zastanów się, jakie dane osobowe będziesz zbierać, a także co planujesz z tymi danymi zrobić. Pamiętaj, żeby gromadzić tyko takie dane, które są Ci niezbędne do zrealizowania akcji. Zgodę marketingową możesz zbierać przy okazji akcji. Jej udzielenie lub nieudzielenie nie powinno mieć wpływu na możliwość wzięcia udziału

Materiały promocyjne nie mogą wprowadzać w błąd. Materiały promocyjne – obojętnie, czy są drukowane, czy w wersji online – powinny być zawierać wszystkie informacje istotne z perspektywy przeciętnego konsumenta. Komunikację trzeba budować tak, aby typowy konsument nie był negatywnie zaskoczony, że są jeszcze postanowienia regulaminu, o których istnieniu nie miał pojęcia, a które są ważne z jego punktu widzenia. Upewnij się, że materiał promocyjny informuje o czasie trwania akcji, kluczowych zasadach akcji i ewentualnie innych dodatkowych wymaganiach (np. obowiązku zachowania paragonu, warunku bycia osobą pełnoletnią).

Losowania mogą być przeprowadzane tylko w loteriach. Losowania to element zastrzeżony wyłącznie dla loterii. Dlatego jeśli organizujesz inny rodzaj akcji (np. konkurs), to nie możesz przyznawać nagród w drodze losowania ani w sposób przypadkowy. Przeprowadzanie losowań bez uzyskania zezwolenia administracji skarbowej jest niezgodne z polskimi przepisami i grozi karą finansową.

Bierz pod uwagę prawa własności intelektualnej. Kiedy wykorzystujesz w swojej kreacji cudze zdjęcie, wizerunek lub umieszczasz logo znanej marki, to z góry musisz założyć, że będziesz potrzebować zgody danej osoby lub podmiotu na takie wykorzystanie. Przykład: jeśli na materiale promocyjnym ma znajdować się zdjęcie samochodu, który jest nagrodą w akcji, to uzyskaj najpierw zgodę właściciela marki (oficjalnego dystrybutora) na takie działanie.