AKTUALNOŚCI

Znawcy branży marketingowej o trendach na 2022 rok.

5 stycznia 2022

Tu nie ma wróżenia z fusów, układania kart czy czytania z lini życia. Zapytaliśmy ekspertów szeroko rozumianej branży marketignowej co ich zdaniem będzie wiodącym trendem nadchodzacych miesięcy w 2022 roku. Te wypowiedzi mogą Ci pomóc dostosować swoją strategię marketingową do sytuacji na rynku.

 

 

Joanna Kwiatkowska
Co-Founder | Head of E-commerce, KUBOTA S.A.

  1. Marketing autentycznie inkluzywny. Działy marketingu coraz częściej skupiają się na komunikacji podkreślającej znaczenie różnorodności. Konsumenci posiadają pewne oczekiwania wobec marek. Coraz częściej weryfikują jak rzucane slogany odnoszą się do rzeczywistości. Wspieranie różnorodności jest ważne – stanowi ona jeden z elementów napędzających rozwój wewnętrzny, jak i zewnętrzny firmy.
  2. Remarketing i targetowanie treści w rzeczywistości bez plików cookie. Firmy będą podążać ku zmianie i rozwoju strategii marketingowych koncentrując się na danych własnych, a także wdrażając zautomatyzowane metody typu media programmatic oraz technologie Dynamic Creative Optimization (DCO), by dostarczać użytkownikom spersonalizowane treści.
  3. Tworzenie zwinnych (agile’owych) modeli kompetencji. Powodzenie wszelkich większych, jak i mniejszych akcji marketingowych oraz dostarczania odpowiednich doświadczeń użytkownikom będzie zależał od umiejętnego połączenia kompetencji kreatywnych, technologicznych oraz analitycznych. Duże znaczenie nabiorą nowe, zwinne struktury marketingowe, bazujące na interdyscyplinarnych zespołach, wykorzystujących współczesne technologie z zakresu sztucznej inteligencji (AI) skupione na rozwiązaniu konkretnych wyzwań.”

Marta Burchard
Customer Success Specialist, VERSEO

„TOP zmiana to AI, a więc uczenie się na podstawie doświadczeń, dostosowanie informacji i szukanie podobieństw między ludźmi. Planowana automatyzacja algorytmów w kanałach performance zmienia tę część branży reklamowej i zmusza do skupiania uwagi na planowaniu samej strategii oraz szerszego planowania promocji biznesu, aniżeli ograniczenie odpowiedzialności do ustawienia technicznego kampanii. Marketingowcy muszą nauczyć się szerokiego spojrzenia na biznes. Facebook już na niektórych rynkach testuje automatyczny wybór ustawień dostosowanych na podstawie wybranej – gotowej strategii. Mimo prognozowanych początkowych błędów tego rozwiązania, długofalowo może odciążyć sporą część specjalistów.

Reklamodawcy SoMe z niecierpliwością czekają też na pierwsze kroki Metaverse i nowy – wirtualny świat.”


Wojciech Grzegorzyca,
Communications Specialist, GAMESET

„Moim zdaniem trendem, który najsilniej wpłynie na branżę marketingową w przyszłym roku i kolejnych latach jest zdecydowanie metaverse. To określenie, które już wcześniej było znane przynajmniej części osób z branży marketingowej, ale w 2021 roku trafiło do mainstreamu za sprawą Marka Zuckerberka i było odmieniane przez wszystkie przypadki. Wykorzystanie tego trendu można było zauważyć już wcześniej np. w gaming marketingu. Mam tutaj na myśli m.in. koncerty prawdziwych artystów w grze Fortnite, wspólną kolekcję marki Balenciaga i Epic Games czy kampanię zrealizowaną przez Gameset dla firmy ERBUD – w finale turnieju Walka o Koszyki, zorganizowanym w Hali Koszyki, zawodnicy rywalizowali na mapie będącej wirtualnym odzwierciedleniem tego miejsca. Myślę jednak, że w 2022 roku pojawią się kolejne ciekawe kampanie oparte o zjawisko metaverse, a najciekawsze marketingowe połączenie światów offline i online jest dopiero przed nami.”

Piotr Bucki,
Wykładowca, szkoleniowiec, BUCKI PRO

„Mam nadzieję, że ludzie, którzy poza dbaniem o portfele akcjonariuszy i członków zarządu, zadbają też o planetę, ważne sprawy społeczne i powrót do świata wartości. W moim kawałku marketingu (komunikacja marketingowa) na pewno coraz mocniej będziemy grać w marketingową gę z wykorzystaniem narzędzi AI. Ja sam już rzadko piszę cokolwiek bez tego wspomagania.„

Michał Karolczyk
Strategy Director, Partner, numbers & intuition

„Branża marketingu jest w stanie permanentnej rewolucji. Sami niejako fundujemy sobie ten stan ciągłego sprintu, próbując sprostać ciągle gdzieś czyhającej konkurencji: naszej i naszych klientów. Cóż, taki urok branży. Ta konkurencyjność, którą odzwierciedla sylwetka „T-shaped”, marketera, przekłada się także na oczekiwania wobec agencji, których im szersza profesjonalizacja, tym bardziej atrakcyjna usługowo. Uważam, że logiczną klamrę dla różnych obszarów ekspertyzy w złożonym świecie digital marketingu, powinny stanowić badania grupy docelowej oraz ścieżek klienta, które wspomóc mogą project managerów oraz intuicję marketerów.„

Aleksander Cierniewski,
CEO, SEMCORE

„Myślę, że rok 2020 udowodnił nam, że jedyne czego możemy się spodziewać to niespodziewanego 😉

Jeżeli miałbym jednak wskazać kierunek to zdecydowanie rozwój sztucznej inteligencji i jej wpływ na komunikację marketingową marek. Łączy się to poniekąd z moją odpowiedzią w pierwszym pytaniu.
W roku 2021 mieliśmy już pierwsze poważniejsze podchody do wykorzystywania AI w personalizacji przekazu, a rok 2022 moim zdaniem będzie okresem przełomowym dla tej technologii. Z jednej strony będziemy mieli bardzo dokładne dopasowanie treści do naszych Klientów a z drugiej coś równie (jeśli nie bardziej) istotnego, czyli odpowiedni timing i dynamikę przekazu.

Marki będą coraz częściej wykorzystywać AI do zdobywania coraz bardziej szczegółowych informacji o kliencie w celu tworzenia jak najbardziej dopasowanych ofert. AI będzie również stanowić nieocenioną pomoc dla Klienta w wyborze jak najlepszego rozwiązania. Ponadto dzięki sztucznej inteligencji będziemy w stanie lepiej rozpoznawać nie tylko potrzeby Klienta, ale również problemy które napotyka np. na naszej stronie, które mogą negatywnie wpływać na jego doświadczenie z firmą.”

 

Bartłomiej Tomczyk
SEO Specialist, DevaGroup

„Asystenci głosowi i voiceboty coraz odważniej pojawiają się naszym życiu codziennym. Nie są to jeszcze rozwiązania doskonałe. Źle wykorzystywane bywają irytujące (czy dzwonił do Was w 2021 r. automat marketingowy z ofertą fotowoltaiki?), ale widać w tej materii potężny rozwój i trudno podważyć rosnącą przydatność narzędzi głosowych. Warto więc zacząć zwracać uwagę na możliwości, jakie dają voice search, voice selling oraz aplikacje dostosowane do asystentów głosowych. Naszą rolą, jako marketingowców, będzie w najbliższym czasie nauka prawidłowego wykorzystania potencjału tego nowego kanału dystrybucji treści. Narzędzia głosowe zmienią podejście do reklamy i sprzedaży, a co najważniejsze dla mnie jako specjalisty SEO, również optymalizacji treści, zdecydowanie na rzecz naturalnego języka”

Dagmara Kokoszka-Lassota
Digital Marketing Lead, SOCJOMANIA

„Moim zdaniem zdecydowanie łatwość w dokonaniu zakupów przez social media. Zarówno na Facebooku, jak i na Instagramie mają zwiększyć się możliwości np. bezpośrednia możliwość dokonania zakupów podczas live. Dodatkowo na rynku pojawiają się coraz to nowsze rozwiązania w zakresie ułatwiania zakupów internetowych  np. poprzez wiadomości prywatne (platforma Gizmi.io.) Z niecierpliwością czekam na rozwój sytuacji 🙂 I na nowe możliwości reklamowe!”

Dominika Bucholc
Marketing & Sales Specialist, BILOT

„Technologizacja zmysłów to zjawisko, które zrewolucjonizuje nie tylko branżę marketingową, ale i świat. Przejawy tego zjawiska widzimy już dziś, jednak prawdziwa rewolucja nadejdzie wraz z Metaverse. Zuckerberg przedstawia 4 innowacyjne obszary, które będą rozwijać się jeszcze wiele lat. Natomiast w roku 2022 będziemy musieli jeszcze lepiej zarządzać uwagą użytkowników i to właśnie elementy technologizacji zmysłów odegrają kluczową rolę w tym procesie.”

Karolina Kawulka
Senior SEM Specialist, DevaGroup

„W mojej odpowiedzi skupię się na tej części marketingu, z którą jestem związana w mojej codziennej pracy. Po pierwsze: kampanie Google Ads, po drugie: analityka internetowa. Rok 2021 przyniósł nam dużo nowości i zmian w kampaniach oraz samym panelu. Duża uwaga skupiona była na automatyzacji i wszystko wskazuje, że będzie ona postępowała jeszcze bardziej. Świadczy o tym, chociażby zapowiadany już na Google Marketing Livestream 2021, a od niedawna dodany na konta nowy typ kampanii – Performance Max. Kolejny ważny temat, który warto śledzić to konwersje rozszerzone oraz Consent Mode, które już teraz są wprowadzone w wersji beta. Ich celem jest złagodzenie zmian, które będą pojawiać się w kontekście wycofywania plików cookie. Rok 2022 to również dalsze poznawanie i odkrywanie możliwości Google Analytics 4, który prędzej czy później stanie się naszym najważniejszym narzędziem, wypierając znaną nam wersję UA. Jedno jest pewne, nudzić się w pracy nie będziemy!”

Łukasz Sokołowski,
Digital Brand Manager, CITI HANDLOWY

„Rozwój NFT, czyli wirtualna tokenizacja. Marki, które w odpowiednim czasie wstrzelą się z przemyślaną akcją tokenizacji skierowaną do swoich klientów, zyskają bardzo dużo. Marki to nośniki wartości a dzięki NFT tę wartość można dzielić i dystrybuować w niespotykanej dotąd skali. To rozwiązanie może sprawdzić się np. wśród ikonicznych marek fashion – Gucci, DG czy Louis Vuitton.„

Maciej Martowicz
#CoachSamoZło, LinkedIn Specialist

„W sektorze B2B to działania na Linkedin,  w sektorze B2C to działania na TikTok oraz krótkie treści wideo we wszelkich kanałach social media oraz jeszcze większe określanie przez marki swoich wartości, wypowiadania się w ważnych kwestiach społecznych, pokazywanie ludzkiej twarzy.”

Magdalena Sprawka
Specjalista ds. komunikacji

„Ciężko opowiadać o rewolucjach, gdy można odnieść wrażenie, że wszystko już mamy – na pewno mocno postawimy na UX, wrażenia użytkownika z kontaktu z marką oraz na oznaczanie współprac, szczerość brandów i twórców. Te dwie sfery, choć różne, można podsumować w ten sam sposób: gdy są, to nich nie zauważamy; ale gdy ich zabraknie, zaczynają się problemy.

Doświadczenia konsumentów z marką- sklepem, profilami SM, identyfikacją wizualną, są szczególnie ważne teraz, gdy szeroka oferta w niemal każdej kategorii sprawia, że jakość lub dostępność nie jest najważniejszym wyróżnikiem. Z kolei transparentność treści to wartość, która przemawia absolutnie do każdego z nas. Kryzys szczerości w sieci, szczególnie w obszarze współprac marek z twórcami, pokazuje, że im prościej, tym lepiej. Nieukrywanie współprac, mówienie wprost o kampaniach lub działaniach w parze, stają się coraz popularniejsze oraz coraz bardziej doceniane. Działania odwrotne zaś – często piętnowane i nawet karane. Szczerość to podstawa!”

Marek Gonsior
Founder, MARKETERS

„Zmiany zachodzące w ostatnich latach nie pozwalają nam na myślenie o marketingu w oderwaniu od technologii. Z jednej strony coraz większa świadomość konsumentów w kontekście prywatności, z drugiej istotne zmiany w systemach operacyjnych, skłonią marketerów do poszukiwania nowych sposobów na zbieranie danych. Będziemy musieli znaleźć rozwiązania, które nie tylko nie będą naruszać poczucia bezpieczeństwa konsumentów, ale wręcz będą pomagały budować wartościowe dla obydwóch stron relacje.”

Łukasz Cholewicki
Koordynator ds. Mediów Elektronicznych, AGENCJA INTERAKTYWNA R360

„Wciąż będziemy mówić o potencjale TikToka (oby tylko nie było z nim tak samo jak z potencjałem snapchata i reklam opartych na kodach qr), personalizacji i automatyzacji. Kolejne fale covidu upewnią nas, że digital sprzedaje i będziemy wydawać coraz więcej pieniędzy klientów na kampanie, które będą coraz droższe. Facebook pewnie ze trzy razy wprowadzi zmiany  w wyglądzie panelu reklamowego nie informując nikogo o tym wcześniej lub zrobi to na 5 minut przed. Kryzysy w social media będą wybuchać tak samo w latach poprzednich, ale po tygodniu nikt nie będzie o nich pamiętał, poza marketerami potrzebujących case’ów do swych prezentacji.  Jednym słowem będzie tak samo, ale bardziej.

Tomasz Grzemski
CEO and Co-Founder of Macopedia, MACOPEDIA

„W 2022 będziemy z pewnością obserwować dalszy rozwój doświadczenia hybrydowego – łączenie doświadczenia offline z online, aspektów fizycznych i cyfrowych w celu zwiększenia personalizacji, poprawy innowacyjności oraz usprawnienia komunikacji z odbiorcą. Ponadto duży wpływ na marketing będzie miał rozwój sztucznej inteligencji, łączenie jej z analityką i obsługą klienta. Coraz więcej marek będzie wdrażać Q-commerce, będą prześcigać się w innowacjach i budować coraz więcej ciemnych sklepów, co dla konsumentów oznacza dostawy paczek nawet w ciągu 15 min.

Można spodziewać się wzrostu znaczenia chatbotów i voicebotów oraz pojawienia się innych rozwiązań, wykorzystujących AI. Do powszechniejszego użytku wejdzie też prawdopodobnie technologia VR.”

Leszek Lewandowicz