w gazetach i telewizji promujących najnowsze produkty. Szacuje się, że w 2021 roku przeciętna osoba napotyka od 6 000 do 10 000 reklam każdego dnia. DUŻO. Jak zatem wyprodukować reklamę, któa zwróci uwagę odbiorcy? Przecież wielokrotnie słyszymy, że już wszystko zostało wymyślone.
W 2021 roku nie brakowało świetnych, zabawnych, wzruszajacych, ale i podejmujacych trudne tematy reklamy. Sprawdźcie jakie przekazy zapadły najgłębiej w pamięci naszych ekspertów.
Joanna Kwiatkowska
Co-Founder | Head of E-commerce, KUBOTA S.A.
„Kampanii wywierających wrażenie w 2021 r. było całkiem sporo, jednak dwie najbardziej mi zapadły w pamięci. Pierwsza to crossowa kampania Ikea oraz Decathlonu, w której poprzez odwrócenie ról wymieniały się hasłami reklamowymi w kanałach reklamy offline marketingu digitalowego. Była to odpowiedź obu marek na lockdown i zachęcała Polaków do aktywności fizycznej w domu. Druga to bardzo wyrazista kampania „Jestem kobietą” marki biżuteryjnej Yes, która afirmuje kobiecość przez potrzeby kobiet, a nie przez pryzmat męskich oczekiwań i jest hołdem dla wszystkich kobiet, ich różnorodności, odwagi, niezależności, siły, emocji oraz wrażliwości.”
https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/decathlon-i-ikea-wymieniaja-sie-haslami-reklamowymi
https://www.youtube.com/watch?v=–T8-Jw52Qc
Marta Burchard
Customer Success Specialist, VERSEO
„Bardzo świeża akcja YES “Jestem kobietą”. ( W mojej opinii to nie tylko spot, który stawia na piedestał ważny społecznie temat, ale także świetnie kontrastujące zagranie przeciw (po raz kolejny) oderwanej od rzeczywistości kampanii głównego lidera. To nie tylko dobra kreacja, ale przede wszystkim strategia, która zbiera śmietankę wszelkich przeciwników wyidealizowanego świata Apartu. Co warte uwagi, YES budując kampanię sprzeciwił się powielania stereotypów, ale także odszedł od schematów swojej identyfikacji wizualnej na poziomie placementu loga oraz kolorystyki.”
https://www.youtube.com/watch?v=–T8-Jw52Qc
Wojciech Grzegorzyca,
Communications Specialist, GAMESET
„Jedną z kampanii reklamowych, które wywarły na mnie największe wrażenie była kampania “Random” od Storytel. Składa się na to co najmniej kilka czynników. Po pierwsze – tytułowa historia została dobrze dopasowana do grupy docelowej, dzięki czemu odbiorcy mogli utożsamić się z głównymi bohaterami, a także towarzyszącymi im uczuciami. Po drugie – wybrano aktorów, którzy są znani zwłaszcza wśród nastolatków, a całość została wyreżyserowana przez młodą reżyserkę, która już wcześniej zyskała dużą popularność i została doceniona przez krytyków. Po trzecie – zdecydowano się na ciekawe połączenie platform popularnych wśród młodzieży. Obok dobrze znanych YouTube’a i Spotify naturalnie został wkomponowany Storytel. Powstał więc angażujący serial łączący słuchowisko i film, a cała historia została dopełniona ciekawym utworem muzycznym. Biorąc pod uwagę liczbę odsłon finałowego odcinka i teledysku, a także dwie złote statuetki Effie mogę tylko przypuszczać, że autorom kampanii udało się zrealizować zakładany cel, przyciągając na platformę młodych użytkowników.”
Piotr Bucki,
Wykładowca, szkoleniowiec, BUCKI PRO
„Spójna strategicznie kampania content marketingowa marki Patagonia – czyli seria filmów tworzonych przez klientów. Nie dość, że idealnie wpisuje się w misję firmy, to jeszcze wykorzystuje tak zwany user generated content. Sami twórcy mówią o sobie – We are a collective of storytellers who make films on behalf of our home planet. „
Więcej o kampanii na samej stronie marki Patagonia. https://www.patagonia.com/films/
Michał Karolczyk
Strategy Director, Partner, numbers & intuition
„Moim zdaniem duet Chabior & Frycz w kampanii OLX-a rozbili tegoroczny bank. Już począwszy od selekcji bohaterów, których pokochali widzowie serialowej adaptacji powieści Żulczyka. Ich mini etiudy cieszą kunsztem aktorskim, jednak w niezwykle przystępnej dla każdego odbiorcy formie. Spoty kampanii dość odważnie obśmiewają naiwność kupujących na platformie, jednak równoważąc żartem i kolokwialną, podwórkową formą. Narracja „po chłopsku” apeluje do zdrowego rozsądku grupy docelowej, oferując na końcu rozgrzeszenie w słowach „zdarzyło się najlepszym”. Forma prosta, KV w zgodzie z trendem i formuła skeczu, która ściąga atencję w uniwersalny sposób. „
https://www.youtube.com/watch?v=38CGKTG1–Q
https://www.youtube.com/watch?v=0wl6A8qz74c
Aleksander Cierniewski,
CEO, SEMCORE
„Od zawsze hip-hop był bliski mojemu sercu, więc muszę tutaj wspomnieć o kampanii Michała Matczaka aka Maty.
Wywiad w New York Times, największy telebim na Times Square w Nowym Jorku i oczywiście olbrzymi koncert w Warszawie, który został uwieczniony przez HBO, czy w końcu współpraca z McDonald’s – wszystkie te działania to skrupulatnie przeprowadzona kampania teamu tego młodego artysty.
Co ciekawe, tak naprawdę w marketingu e-commerce szablony działań przy tworzeniu strategii i kampanii są bardzo podobne: spójność przekazu, dopasowanie do persony, tylko odbiorca jest inny. Dlatego tym bardziej zbudowanie tak silnego brandu w tak krótkim czasie jest naprawdę godne podziwu.„
Bartłomiej Tomczyk
SEO Specialist, DevaGroup
„W mojej pamięci skutecznie zapisała się kampania reklamowa, w której Mata przejmuje Maka. Oczywiście, spotkała się ona z różnego rodzaju krytyką dotyczącą promowania tego rodzaju jedzenia, a także samego wizerunku rapera. Nie mniej jednak – przyciągała uwagę, i to bardzo skutecznie! McDonalds zdecydował się na odważną, inną niż standardowa stylistykę wizualną kampanii oraz nie ograniczył się tylko do zestawu Maty, a zaserwował również bardzo limitowany merch. Widać przemyślany dobór postaci do grupy docelowej – osób w wieku 15 – 25 lat. Nie mamy tutaj także do czynienia z gwiazdą jednego sezonu. W rezultacie kampania odbiła się szerokim echem. Na pewno każdy, kto odwiedza McDonalds zauważył tę czasową okazję, a jeśli dodatkowo zna Matę, z ciekawością spojrzał na tą propozycję w aplikacji mobilnej.
Jeśli chodzi o wymiar społeczny, chciałbym zwrócić uwagę na sierpniową kampanię #zdążysz, w której Wirtualna Polska zachęcała do szczepień. Tutaj nie było statystyk, lekarzy, wielkich gwiazd na billboardach, a wypowiedzi osób, które straciły bliskich. Realne emocje, połączone z jasnym przekazem – na pewno przyciągnęły uwagę nie jednego użytkownika internetu..”
https://reklama.wp.pl/artykul/zdazysz-wirtualna-polska-promuje-szczepienia
Dagmara Kokoszka-Lassota
Digital Marketing Lead, SOCJOMANIA
„Kierowco, czy to Cię tłumaczy?” – Krajowej Rady Bezpieczeństwa RD. To chyba największa akcja, która wywarła na mnie ogromne wrażenie. Dobrze przygotowana, dosadna, widoczna. Mi samej zostawiła w głowie kilka „obrazków” i kiedy siedzę za kierownicą to przypominam je sobie i staram się jeździć ostrożniej!”
Dominika Bucholc
Marketing & Sales Specialist, BILOT
„Kampania Random to dla mnie tegoroczny hit, doskonały przykład innowacyjnej kampanii marketingowej. „Random” to połączenie słuchowiska i filmu, które dzięki tematyce i formie językowej miała zachęcić młodych do słuchania audiobooków na Storytel. Twarzami kampanii została dwójka influencerów, a całość dopełnił wykonany przez nich utwór czy reklamy, które sprawiały wrażenie, iż jest się częścią historii. Ponadto wyniki tej kampanii nie pozostawiają złudzeń, konwersja wzrosła o ponad 16%!”
Karolina Kawulka
Senior SEM Specialist, DevaGroup
„Reklama, która najbardziej zwróciła moją uwagę w 2021 roku to reklama nowej świątecznej kampanii marki YES – “Jestem kobietą”. Pierwsza emisja reklam miała miejsce dość niedawno, na początku listopada i od razu zdążyła wzbudzić sporo emocji. Na samym YouTube tylko przez kilka pierwszych dni zyskała wysoką liczbę wyświetleń. Zapewne nie będę odosobniona w tym wyborze, ponieważ reklama mocno się wyróżnia. Przełamuje stereotypy, zwraca uwagę na różnorodność i podejmuje ważne społeczne tematy. Sama reklama jest naturalna i autentyczna, co według mnie w głównej mierze stanowi o jej sile jej przekazu”.
https://www.youtube.com/watch?v=–T8-Jw52Qc
Łukasz Sokołowski,
Digital Brand Manager, CITI HANDLOWY
„Kampanią, która nie tylko zwróciła moją uwagę z uwagi na swoją treść ale również pomysł i realizację jest „Bez LGBT+ nie ma Polski”. Otwartość i inkluzywność to piękne polskie cechy, które mam wrażenie w ostatnim czasie zostały zaniedbane i zapomniane. W tej kampanii bardzo trafnie zdiagnozowano problem a następnie wyeksponowano go w przykuwający uwagę sposób. „
Magdalena Sprawka
Specjalista ds. komunikacji
„Duże i pozytywne wrażenie zrobiła na mnie kampania “Jestem Kobietą” YES. Dotychczasowe, dość schematyczne działania reklamowe marek w tej branży przyzwyczaiły nas do bardzo podobnych kreacji rok w rok. Tym razem YES wybrało inny kurs. Kampania jest przemyślana, podszyta akcją społeczną, naturalna, progresywna, łamiąca wciąż obecny i krzywdzący trend pokazywania kobiecości w sposób stereotypowy i po prostu płaski.
Kreacja w widoczny sposób stoi w kontrze do zeszłorocznej kampanii konkurencyjnego brandu – pokazującej luksus, blichtr, odrealnione postacie kobiet i nienaturalne zachowania. Widzimy zupełnie odmienne przedstawienie zarówno marki, jak i bohaterek spotu. YES nawiązało w tym roku do nurtu, który stawia na naturalność, szczerość i okazywanie wsparcia. Kobiety w spocie są takie, jak naprawdę: silne, różne od siebie, naturalne, nieprzerysowane i wyjątkowe; zaś marka wspiera różnorodność, jest inkluzywna, nowoczesna, zwraca się do wszystkich kobiet, niezależnie od statusu, wyglądu, poglądów, orientacji, zawodu i wieku.
Takie ujęcie to nie nowość na świecie i w Polsce dla marek z kategorii sport lub odzież, ale zdecydowany powiew świeżości wśród polskich brandów biżuteryjnych i warto to docenić! Marka YES odpowiedziała na potrzeby wielu kobiet – być może to szansa na bycie głosem nowoczesnych Polek i odpowiedź na potrzeby konsumentek; kupujemy bowiem nie tylko przedmioty, ale także idee, które stoją za markami”.
https://www.youtube.com/watch?v=–T8-Jw52Qc
Łukasz Cholewicki
Koordynator ds. Mediów Elektronicznych, AGENCJA INTERAKTYWNA R360
„Zdecydowanie zapowiedź drugiego sezonu „Wiedźmina” wyprodukowana przez Netflix. Film z udziałem Dawida Podsiadło w krótkim czasie stał się viralem i pokazał, że popularny wokalista jest również utalentowanym aktorem. Ba, wg wielu zapowiedź serialu bije na głowę samą produkcję.
Video było majstersztykiem na poziomie realizacyjnym i fabularnym (mrugnięcie okiem do osób, które pamiętają „Wiedźmina” z Michałem Żebrowskim, lekka szyderka z aktora Macieja Musiała, abstrakcyjny humor). Najbardziej ujmuje mnie jednak fakt, że Netflix wcale nie musiał wkładać tak dużego budżetu reklamowego w ten film. Hype i oczekiwanie na drugi sezon produkcji i tak były już przecież bardzo duże, a mimo to postanowili powalczyć o powiększenie swojej grupy docelowej. To modelowy przykład dla firm, że zawsze można dotrzeć do większej ilości fanów i klientów, nawet gdy wydaje się, że osiągnęliśmy już swój sufit.”
https://www.facebook.com/watch/?v=486889906086337
Tomasz Grzemski
CEO and Co-Founder of Macopedia, MACOPEDIA
„Kampania Ikea z Fundacją Dajemy Dzieciom Siłę i akcja “Pokój Nastolatka”. To kampania, która wzrusza, ale też nie pozwala pozostać obojętnym. Sam będąc ojcem zdaję sobie sprawę, z jakimi zagrożeniami mierzą się dzieciaki a kampanie zwracające uwagę na problem i edukujące, niosąc tym samym pomoc? Tego potrzebujemy. Brawo Ikea.”
https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/ikea-fundacja-dajemy-dzieciom-sile-nastolatki”
Leszek Lewandowicz