AKTUALNOŚCI

Jakie trendy będą dominować w 2021 roku?

30 grudnia 2020

Rok 2020 przyniósł nam wiele zaskakujących zmian. I o ile w branży marketingowej jesteśmy przyzwyczajeni, że jedyne co jest pewne to właśnie zmiana,

to w 2020 było ich zdecydowanie za dużo.

Jak co roku o tej porze zastanawiamy się co w naszej branży będzie najważniejsze, jak się wyróżnić, kto zyska najwięcej, czym zaskoczyć naszych klientów oraz jak zdobyć nowych. Czy będziemy w stanie powrócić do normalności lub choć odrobinę się do niej zbliżyć? Czy działania online, ecommerce i personalizacji nadal będą się umacniać? W końcu co z działaniami CRS, znaczeniem social mediów takich jak LinkedIn czy TikTok oraz omnichannels?
Na szczęście nie musimy wróżyć z fusów ani wyciągać szklanych kul by przygotować się na 2021 rok w marketingu. Zapoznajcie się z opinią 27 ekspertów, którzy z perspektywy swoich specjalności podzielili się przewidywaniami trendów na kolejne 12 miesięcy.

 

Tomasz Bąk,     
Dyrektor Biura Marketingu Strategicznego, CITI HANDLOWY

„Największe pytanie to jak wrócimy do normalności, czy do niej wrócimy i w jakiej formie. Ten powrót zapewne będzie wymagał od nas nowego, bardziej odpowiedzialnego sposobu komunikacji z konsumentem, którego siła nabywcza i priorytety konsumpcji się zmienią. Przed nami spowolnienie gospodarcze, a co za tym idzie znowu mniejsze budżety – pytanie zatem jak zaprząc technologię, analitykę i personalizację (przy zachowaniu prywatności danych) do jeszcze bardziej smartnego docierania do naszych potencjalnych klientów. Kto wróci do offline’u, a kto będzie budował dalej skalę na online’owej transformacji? Jak wykorzystać nowe wzorce zachowań, wzrost znaczenia społeczności czy chociażby rosnącą rolę wyszukiwarek na każdym etapie lejka zakupowego? Jak budować dalej swój biznes, aby uodpornić go na kolejne wstrząsy? Na te pytania będziemy sobie odpowiadać.”

Kamil Bolek,
CMO, Członek Zarządu, LTTM

„Spodziewam się, że w kolejnym roku wszyscy będziemy już uzbrojeni w różne scenariusze kryzysowe, bogatsi o niełatwe doświadczenia z 2020 roku. Przy tak dużej niepewności w bardzo wielu obszarach – “trendem” będzie na pewno odpowiednie przygotowanie kryzysowe, stawianie na elastyczność i adaptacyjność do bieżących sytuacji. Oznacza to, że zamiast długofalowych wizerunkowych strategii, które tak bardzo jako marketerzy lubimy, potrzebne będą skuteczne rozwiązania “plug and play” – nie tyle punktowe działania, co kampanie możliwe do zatrzymania w dowolnym momencie bez utraty poniesionych kosztów.”

Grzegorz Borowiecki,
Co-founder, Nadsztygar, WUNDERTEAM

„2020 był rokiem ecommerce i w 2021 ten trend się utrzyma. Pomoże rozwój w Polsce Same Day Delivery i CCC już deklaruje, że niedługo buty będą do naszych domów przyjeżdżały szybciej od pizzy.”

Piotr Bucki,
Wykładowca, szkoleniowiec, BUCKI PRO

„Trendy najlepiej przewidywać, gdy już się wydarzą. Wtedy ma się jakąkolwiek pewność, że się nie gada bzdur. To samo dotyczy 2021. Po pierwsze – nie przewiduję by 01.01.2021 rzeczywistość się zmieniła raptownie i obsypała nas brokatem. Jeśli chodzi o marketing to sądzę, że powinniśmy się spodziewać Oszczędności, Optymalizacji i Otwartości.

Oszczędności, bo w kryzysie firmy (często bez sensu) albo obcinają wydatki w tych działach, które postrzegają jako koszt. Optymalizacji – bo sensownie będzie proaktywnie przed prezesem wykazać, że potrafimy liczyć i tak korzystać z danych, żeby podkręcić ROI. No I otwartości bo znane i bezpieczne formaty są najbardziej niebezpieczne. Jak to mówi Seth Godin Safe is not safe. Otwartość na nowe, na eksperymenty, na zmianę przekonań przyda się w 2021.

Myślę, że część firm spojrzy też inaczej na sam marketing. I dyrektora marketingu zacznie traktować jako Chief Value Officera a nie Pana czy Panią od ulotek i koszy prezentowych dla klientów VIP. Mam też nadzieję, że więcej marketingowców będzie chciało w tę rolę wejść.

Marta Burchard,
Digital Specialist, TOBILET.PL / R360

„Gorące słowo marketingu 2021 to personalizacja, a ją będziemy widzieć na różnych poziomach. Personalizować będziemy wszystko – od doświadczeń podczas poruszania się na stronie internetowej, przez treści, a kończąc na kreacjach reklamowych. Wszystko to prowadzi do jednego celu –  tworzyć reklamy, które będą jeszcze bardziej trafne, a co za tym idzie skuteczniejsze i tańsze. Personalizować reklamy na social mediach mogliśmy zawsze, ale duże pole do popisu zostawił dla nas TikTok na którym w 2021 nie siedzi tylko ‘gimbaza”, a marki! Ten, do tej pory nie pozwalał na targetowanie we wszystkich formach reklamowych, a tylko w dwóch (Brand Premium i In-feed Ads) pozwalał na użycie zainteresowań. Czujemy, że szybko się to zmieni! Jeśli jeszcze nie stworzyłeś strategii marki w TikToku to (nie)stety 2021 będzie tym czasem w którym się za to weźmiesz.”

Aleksander Cierniewski,
CEO, SEMCORE

„Z pewnością te zapoczątkowane w 2020 będą nadal postępować, a więc rozwój takich kanałów promocyjnych, jak i SEO, Google Ads, Facebook Ads, porównywarki cenowe. Osobiście uważam, że coraz większe znaczenie będzie miała reklama w YouTube oraz samo video, jako sposób dystrybucji content’u. Ograniczony kontakt międzyludzki wzmaga w nas chęć szukania innego rodzaju interakcji i dlatego coraz częściej wolimy obejrzeć, niż przeczytać. Z obszarów nieco wykraczających poza marketing – z pewnością dalszy rozwój omnichannel.

Dawid Fucia,     
Sales Team Leader, EDRONE

„W 2021 ponownie zaskoczyć nas może szybkość ewolucji branży. Zarówno klienci, jak i sprzedawcy dostrzegli, że zmiany to autentyczna korzyść dla wszystkich. Cena już od jakiegoś czasu przegrywa z ofertą, ale teraz spodziewać się możemy skokowego wzrostu inwestycji w całościowy UX — doskonałe doświadczenie zakupowe i post-zakupowe, od A do Z. Wraz z dopływem nowych klientów zwiększa się także odsetek one-time-buyers — długiego ogona użytkowników, którzy jeśli nie zostaną oczarowani naszym sklepem, skorzystają następnym razem z oferty konkurencji. ecommerce będzie jeszcze mocniej stawiał na personalizację, by wchodzić z użytkownikami w długotrwałą, stabilną relację.„

Kuba Garstka,
The Idea Man, MOBILE VIKINGS

„Trend przeniesienia ciężaru funkcjonowania biznesu z offline do online utrzymuje się stale od kilku lat, ale wydarzenia tego roku były dodatkowym katalizatorem zmian. W 2021 możemy spodziewać się ich przyśpieszenia. Zyskają na tym przede wszystkim marki elastyczne i innowacyjne. Jako wirtualny operator jesteśmy na to przygotowani i wzrosty, które zaliczamy od połowy roku, wskazują, że konsumenci preferują wirtualny ekosystem bardziej, niż kiedykolwiek. Utrzymywanie salonów i sklepów firmowych staje się mniej dochodowe, a te z firm, które nie dostosują się w porę, odczują tego skutki.”

Anna Graczyk,
Junior User Acquisition & Marketing Automation Manager, ŻABKA POLSKA

„Kończący się rok 2020 dla nas, marketerów był na pewno czasem próby, ponieważ w sposób istotny zmieniły się zachowania zakupowe naszych Klientów. Konieczna była dywersyfikacja podejścia
do komunikacji, personalizacja, a także dostosowanie się do dynamicznie zmieniających
się obostrzeń.
Niemalże z dnia na dzień wszystkie, nawet najbardziej tradycyjne kanały komunikacji przenieśliśmy do świata online. Bardzo mocno wykorzystywaliśmy również potencjał naszej aplikacji mobilnej,
w której dzięki technologii data driven w określonym czasie i z odpowiednim produktem docieraliśmy do określonych grup docelowych.
Mówiąc o elastyczności, nie sposób nie wspomnieć o błyskawicznych wdrożeniach usług, które
w sposób istotny wpływają na wygodę i komfort robienia zakupów w Żabce m.in. Żappka Pay
do płatności bezgotówkowych czy „Zamów i Odbierz”, czyli usługa typu Click and Collect.
W 2021 r. na pewno wygrają te marki, które zwinnie będą dopasowywać swoją ofertę i komunikację do aktualnej sytuacji.”

Angelika Jeżewska,
Senior Marketing Specialist, Brand Expert, LENOVO

„Mówić o trendach w tak mało stabilnej i dynamicznie zmieniającej się sytuacji jest dość odważne, bo kto z nas rok temu przypuszczał, że rok 2020 przyniesie nam tyle nieoczekiwanych wyzwań i zmian? Bazując na obrazie z mijającego roku, myślę, że w trendach pozostanie przede wszystkim dalszy rozwój działań wideo i działań z influencerami. Jeszcze większą, moim zdaniem rolę, szczególnie w sektorze biznesowym,  odegra też LinkedIn, który od kilku lat rośnie w siłę, ale w związku z uniemożliwieniem handlowcom spotkań F2F, ta opcja może się w tym segmencie świetnie bronić i rozwijać. Myślę, że ważny będzie tez przemyślany, wartościowy kontent, który realnie będzie wartością dodaną dla potencjalnego odbiorcy, w momencie gdy wszyscy publikują, a poszukujący coraz mocniej filtruje treści, trzeba być atrakcyjnym i co więcej trzeba być w odpowiednim miejscu wyszukiwań, więc zbadanie ścieżki zakupowej w „nowej” rzeczywistości też będzie bardzo istotne. W trendach pozostaną też oczywiście wszelkiego rodzaju eventy online, które będą zapewne prześcigały się w formule i nowoczesnych dodatkach (może docelowo VR?), choć ja osobiście czekam na powrót spotkań w klasycznej odsłonie! 😊”

Przemysław Jończyk,
Chief Executive Officer, JAAQOB

„1. Zmiana charakteru relacji.  Z improwizowanych  i bezpośrednich  – w kierunku przemyślanego wykorzystania  czatów i wideokonferencji – wymagających lepszego przygotowania do prowadzenia rozmowy.

  1. Humanizacja i bezpośredniość przekazu. Po pandemii ludzie będą pragnąć kontaktu  z innym człowiekiem i mieć do czynienia z ludźmi z krwi i kości – nawet jeśli kontakt jest wirtualny.
  2. Powrót do podstaw marketingowych. Mniej impulsywny proces podejmowania decyzji wymusi odejście od intuicji marketerów w kierunku analiz strategii marki”

Michał Kasprzyk,
Partner, EARBORNE MEDIA

„2021 rok przyniesie dalszy rozkwit podcastów. Już w 2020 to medium postawiło kilka śmiałych kroków, żeby wyjść ze sfery hobbystycznej do sfery biznesowej (marketingowej), ale prawdziwy boom jeszcze przed nami. W świecie, w którym relacje międzyludzkie są coraz ważniejsze, podcasty będą budowały mosty. Różne badania pokazują, że zaufanie słuchaczy do prowadzących podcasty jest wysokie, a sama formuła sprzyja opowiadaniu długich historii, które jeszcze wzmacniają tę więź.”

Michał Karolczyk,
Business Development & Marketing Director, Board Representative, SEMAHEAD

„Jako wieloletni eksperci digital marketingu od lat edukujemy naszych partnerów w procesie digitalizacji promocji. Wspinając się na wyżyny specjalizacji łatwo jest zapomnieć, że teraz szczególnie naszym audytorium są również przedsiębiorcy szukający podstawowej wiedzy z tego zakresu. Jako przedstawiciele tej szybko rozwijającej się branży musimy w najbliższym czasie położyć w naszej komunikacji duży akcent na tych odbiorców, którzy potrzebują zdobyć zaufanie do kategorii usług zupełnie dla nich obcych. Postrzegam to jako witalny trend na kolejny rok dla wszystkich digital makreterów.

Natomiast wśród dużych i doświadczonych graczy, których budżety mediowe możemy liczyć przynajmniej w setkach tysięcy złotych miesięcznie, jeszcze częściej będziemy rozmawiać o potrzebie coraz bardziej precyzyjnego opomiarowania wszystkich kanałów ruchu płatnego, z dużym baczeniem na realną jakość ruchu u wszystkich wydawców reklam online.”

Karolina Kałużyńska,
PR Manager, GAMESET

„Jeśli chodzi o trendy w ramach gamingu marketingu, to spodziewam się zmiany w postrzeganiu graczy i dostosowania w związku z tym komunikatów i aktywacji marketingowych. Dotychczas często gracz wciąż kojarzył się z mężczyzną i to do nich kierowało się wiele marek. Kobiety jednak stanowią coraz większą i bardziej zaangażowaną grupę graczy, dlatego spodziewam się gamingowych kampanii skierowanych tylko do kobiet oraz takich, które adresować będą szerokie spektrum graczy, nie tylko jeśli chodzi o płeć.”

Szymon Lisowski,
Digital Marketing Lead, wiceprezes, SOCJOMANIA

„Osobiście będę przyglądał się i obserwował poniższe zjawiska. Sądzę, że będą bardzo istotne w 2021 r.

  1. Rozwój social commerce – np. zapowiedzianej możliwości zakupu produktów kilkoma kliknięciami bezpośrednio w aplikacji Instagrama.
  2. Rozwój i położenie większego priorytetu na budowanie cyfrowych społeczności – zarówno wewnętrznych w organizacjach, jak i tych zgromadzonych wokół określonych tematów.
  3. Rozwój i zwiększona popularność narzędzi i rozwiązań typu no-code. Zwiększona dostępność nowych sposobów sprzedaży, prezentacji oferty czy dotarcia do klienta docelowego dla “przeciętnego Kowalskiego”.
  4. Rozwój i coraz częstsze wykorzystanie technologii AR / VR do prezentacji produktu / miejsca / wydarzenia, szczególnie w dobie pandemii, gdzie chociażby wizyta w sklepie czy salonie samochodowym jest często utrudniona lub niemożliwa.”

Krzysztof Marzec,
CEO, DEVAGROUP

„Poza oczywistym kierunkiem czyli marketingiem nastawionym na mierzalny efekt, wdrażaniem zaawansowanej analityki oraz automatyzacji mamy jeszcze do naprawienia pracę u podstaw. Wiele nowych stron, uruchamianych na szybko traci swój potencjał, mają niskie wyniki szybkości ładowania się. Dlatego warto zwrócić uwagę nie tylko na nowe zabawki takie jak Google Analytics 4 ale na nowo opracowane metryki Core Web Vitals, które mówią o najważniejszych elementach wpływających na postrzeganie czasu ładowania się strony. Dodał bym do tego stale rosnące znaczenie content marketingu, również w wersji wideo i mamy pełny obraz i plan działań na Q1 2021.”

Paulina Mazur,
konsultantka HR, propagatorka odpowiedzialnego employer brandingu, WWW.PAULINAMAZUR.COM

„W Employer brandingu na 2021 rok widzę nowe szanse, ale i wyzwania. Przede wszystkim pracodawcy powinni przyjrzeć się różnorodności i inkluzywności w procesach rekrutacyjnych oraz w marketingu rekrutacyjnym. Odpowiadając na oczekiwania kandydatów liderzy organizacji, menedżerowie i prezesi oraz prezeski powinni być bardziej dostępni i widoczni w mediach społecznościowych (warto, aby uruchomili działania z obszaru boss brandingu). Podobnie jak w marketingu konsumenckim w marketingu pracodawcy zmierzamy w kierunku zwiększenia personalizacji przekazu. Deklarowanymi przez pracodawców priorytetami na nowy rok są komunikacja wewnętrzna, budowanie marki wśród pracowników oraz w mediach społecznościowych. Bardzo słuszne podejście, ponieważ jeśli zadbamy o naszych pracowników i umocnimy w ich oczach atrakcyjność miejsca pracy, mamy szansę na rozwój tzw. employee advocacy.”.

Grzegorz Miecznikowski,
Head of Growth, SHAREBEE

„W świecie zmieniających się algorytmów social media, wzrośnie znaczenie tworzenia programów ambasadorskich złożonych z pracowników firmy. Dla pracodawcy posiadanie ambasadorów to przede wszystkim doskonały sposób na promocję marki pracodawcy – pozyskanie studentów na praktyki i staże, nowych pracowników i zwiększania sprzedaży. Ambasadorów posiadają firmy konsultingowe, FMCG, IT, również budowlane czy z branży wielkiej dystrybucji.

Nikt bowiem nie promuje firmy lepiej niż jej pracownicy. Dysponują oni nie tylko znajomością branży, trendów, ale są też autentycznymi ekspertami w tematach, którymi się zajmują na co dzień. Wprowadzenie programu Employee Advocacy w firmie przekłada się pozytywnie nie tylko na wizerunek marki, ale także i przede wszystkim na procesy rekrutacyjne i sprzedaż. Już teraz przecież:

  • algorytm LinkedIn promuje relacje osobiste, a co za tym idzie, treści z profili osobowych mają nawet 8 razy lepsze zasięgi niż te ze stron firmowych;
  • do końca 2022 roku, aż 82 proc. kontaktów z handlowacami B2B ma odbywać się poprzez social media;
  • według badania Nielsen, aż 85 proc. absolwentów uznała właśnie traktowanie pracowników, jako główne kryterium wyboru miejsca pracy;
  • aż 74 proc. kupujących w sektorze B2B i 84 proc. managerów C-level korzysta z mediów społecznościowych przy podejmowaniu decyzji o zakupie, więc możesz do nich dotrzeć przez social media;

aż 76% osób bardziej ufa treściom udostępnianym przez swoich znajomych niż treściom firmowym.”

Tomasz Manikowski     
Mówca inspiracyjny

„Rok 2021 będzie rokiem niepewności. Trudno zatem wyrokować co nas czeka. Spróbujmy więc pozgadywać. Sądzę, że wspomniana niepewność dotyczyć będzie wszystkich, zarówno marketerów, jak i klientów. Jednym zatem z podstawowych wyzwań będzie przebicie się przez towarzyszące niepewności emocje: strach, smutek, zwątpienie itp. Za tymi emocjami będzie również podążać redukcja własnych potrzeb. Marki będą zatem musiały zadać sobie więcej trudu aby być bliżej ludzi. Ponieważ jednak sytuacja może się dynamicznie zmieniać, konieczne będzie sprawne reagowanie na zmieniające się realia. Długoterminowe, strategiczne plany, róbmy na bardziej odległy czas.”

Anna Mościcka,             
Head of Content & Social, WHITES

„Szybkość reakcji, zmiana strategii, elastyczność i szersze spojrzenie na komunikację – to będzie w kolejnym roku najważniejsze. Zaraz obok – wrażliwość społeczna, umiejętność odczytywania nastrojów społecznych i dostosowywania do nich tak języka komunikacji, jak i nawet samych produktów (jak chociażby tegoroczne akcje Ikei Buy Back – skupywania używanych mebli, czy podobna akcja Zalando z używanymi ciuchami).
Więcej dialogu i dwustronnej komunikacji. A także lepsze dostosowanie kanałów dotarcia do różnych grup. I tak, jeśli myślimy o starszym odbiorcy, to częściej  i skuteczniej niż kiedyś możemy do niego dotrzeć w mediach społecznościowych, np. na Facebooku, gdzie z kolei młodych szukać nie powinniśmy. Do tych lepiej mówić na TikToku czy Instagramie, szukając nowych, ciekawych formatów, które niekoniecznie będą nastawione na przekierowanie do produktu i usługi, a raczej skupiać się będą na budowaniu zaufania i relacji.”

Dagmara Pakulska,
Social Media Trainer & Consultant, DAGMARAPAKULSKA.PL

„Rok 2020 pokazał nam, że prognozowanie trendów jest jak wróżenie z fusów. Jednak gdybym miała pokusić się o wskazanie, na co marki postawią w przyszłym roku, śmiało mogę powiedzieć, że na digital. Nie tylko dlatego, że to jest „trendy”, lecz w tak turbulentnych czasach jest to po prostu najbezpieczniejsza opcja. W dodatku założę się, że konstruując plany marketingowe na 2021 rok, marki tym razem nauczone doświadczeniem odrobią pracę domową i pokuszą się o stworzenie planu B, C, a nawet i D. 😉 „

Konrad Pawlus,
CTO & Co-founder, SALESMANAGO

„Rozwój sektora eCommerce, rosnąca ilość kanałów dotarcia do klienta i spadająca lojalność
do marki wymuszają na firmach zmianę podejścia do procesu sprzedaży i skupienie się przede wszystkim na poprawie Customer Experience. Według ostatnich badań przeprowadzonych przez McKinsey & Company istnieje ogromny potencjał wzrostu wartości poprzez personalizację doświadczeń użytkowników z markami i firmami, szacuje się że to nawet 3 biliony USD. Aby
go osiągnąć, konieczne jest pełne zrozumienie i wykorzystanie personalizacji na dużą skalę. To z kolei wymaga stosowania nowoczesnych rozwiązań marketingowych, które oferują możliwość dostarczenia najlepszych wrażeń we wszystkich kanałach komunikacji na całej ścieżce życia klienta.”

Jagoda Prętnicka-Markiewicz,
Head Of Communications, BRAND NEW GALAXY

„Przewidywanie przyszłości jest dziś jak wróżenie z fusów. Na pewno nie wracamy do tego samego, wchodzimy w inną rzeczywistość, choć w dalszym ciągu determinowaną przez nowe zachowania klientów. 2021 przyniesie więc jeszcze większy wzrost wydatków na eCommerce, które już dotychczas rosły w dwucyfrowym tempie. Mam tu na myśli rozwój szeroko rozumianego eBusiness, rozwiązań szytych na miarę konkretnych marek. Alokacja budżetów reklamowych utrzyma się w tym nurcie, zwłaszcza że na nasz rodzimy rynek wkracza wkrótce Amazon.”

Łukasz Sokołowski,
Digital Brand Manager, CITI HANDLOWY

„Kontynuowany będzie rozwój podcastów, które bardzo zyskały na popularność ostatnimi czasy. Widzę też miejsce dla innych form komunikacji audio, być może krótszych, odcinkowych. Wpisuję się to w trend produkowania jakościowych materiałów content marketingowych. Dostarczanie wartościowych treści będzie w cenie bardziej niż zwykle.

W 2020 bardzo straciła reklama kinowa – ograniczenia związane z  COVID19 oraz outdoorowa – ustawy krajobrazowe oraz spadający ruch w przestrzeni miejskiej. Przewiduję, że w 2021 roku te pozycje wypadną z wielu media planów. Budżety reklamowe będą wydawane z większą rozwagą a co za tym idzie rozwijane będą kompetencje analityczne w organizacjach. „

Marcin Sokołowski,
CEO, SHAREBEE

„Cały świat, również ten biznesowy chciałby zapomnieć o 2020 roku i z utęsknieniem czeka na powrót do normalności. Sądzę, ze budżety marketingowe w 2021 r będą skromniejsze niż w mijającym roku, natomiast obstawiam, że jeśli szczepionki okażą się skuteczne to czeka nas bardzo mocne odbicie biznesowe i marketingowe, szczególnie w branżach, które najbardziej oberwały. Obstawiam, że narzędzia i kanały, w które marketerzy inwestowali w czasach covidu zostaną z nami w przyszłym roku, a eCommerce czy Martech odnotują kolejne rekordy nawet jeśli wirus ustąpi.”

Paweł Tkaczyk,
Strateg marki, MIDEA

„Ponieważ większość interakcji z konsumentami zachodzi teraz online, będziemy obserwować wzrost znaczenia ponownego angażowania klientów online (remarketing, SMS-y zyskują na znaczeniu, kiedy nie możemy klienta zaprosić do naszego sklepu offline). Z drugiej strony przy „płytkim kontakcie” coraz bardziej będzie się liczyła osobowość marki i wartości, jakie za nią stoją. Z trzeciej w końcu – coraz więcej dużych firm technologicznych bierze na sztandary „

Elżbieta Wojtczak,
CEO, COMMUNICATION UNLIMITED

“W 2021 roku z pewnością nie będziemy się nudzić. To będzie rok postpandemiczny z ciekawą dynamiką zmian – kolejne lockdowny, szczepienia i bardzo powolny powrót do normalności. Dla marketerów  będzie to czas odnajdywania się w nowej rzeczywistości i tworzenia scenariuszy komunikacji marketingowej. Ważne jest, aby firmy znały swój cel – dlaczego i dla kogo istnieją oraz dotrzymywały danych konsumentom obietnic .

Pandemia spowodowała, że konsumenci mają większe zaufanie do marek, które chroniły swoich pracowników, klientów, odwoływały się do wartości ważnych dla ludzi oraz zaangażowały się w walkę z epidemią. Warto pamiętać, że marki, które wspierają różnorodność, środowisko i są transparentne będą bardziej wspierane przez konsumentów, niż te, które tego nie robią. Hasłem 2021 roku będzie „agility”, czyli zwinny marketing, który wymaga stworzenie wizji całościowego doświadczenia klienta, a w tym doświadczeniu musi być miejsce na kontakt z innymi ludźmi, którego wszyscy jesteśmy spragnieni. W 2021 roku będzie również czasem zainteresowania markami lokalnymi, które wydają się konsumentom bardziej autentyczne niż marki globalne. „

 

Leszek Lewandowicz